Google til kamp mod medicin-reklamer

Google tager nu kampen op mod den omfattende handel med farlig og vanedannende medicin via selskabets internetsider. Dermed har de amerikanske myndigheder haft succes med et massivt lobbyarbejde for at få lovlige internetsteder til at gribe ind over for medicin-handel.

Verdens mest anvendte søgemaskine Google vil ikke længere acceptere at tjenesten bruges som reklamesøjle for medicin, der ikke er godkendt af myndighederne, skriver Wall Street Journal.

Beslutningen kommer i kølvandet på tilsvarende beslutninger i sidste måned fra konkurrenterne Yahoo og Microsoft MSN.

Hidtil har virksomheder uhindret kunnet benytte internettet til at sælge millioner af doser medicin uden medicinsk vejledning.

Dermed er nettet blevet et af de letteste steder at få fat på smertestillende piller og antidepressive midler, der kan resultere i overdoser og afhængighed.

Google også ansvarlig

De amerikanske myndigheder har i løbet af det seneste år ændret fokus i deres forsøg på at få lukket for den stigende handel med ikke-godkendte stoffer på nettet.

Førhen gik politikerne efter at få fat i producenterne af stofferne, men nu har den amerikanske kongres nedsat ikke mindre end tre kommissioner, som har rettet fokus mod lovlige internetsteder - såsom Google - kreditkort-firmaer, transportfirmaer og banker, der gør handlen med farlige stoffer mulig.

- De lovlige virksomheder er en vigtig del af forsyningskæden med farlige stoffer, siger Carmen Catizone, direktør for den amerikanske sundhedsstyrelse, som har lobbyet hårdt for at få Google og andre søgemaskiner til at droppe medicinreklamerne til Wall Street Journal.

Ifølge analysefirmaet Nielsen/Netratings udgjorde medicin og helse omkring fem procent af det samlede salg af online-reklamer i oktober måned.

Google oplyser, at virksomheden fremover til hyre et andet selskab til at rydde op i skoven af lovlige og ulovlige medicinsælgere på selskabets side. Google vil også spærre for søgning på nogle af de stoffer, der kan misbruges.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil