Ny strategi lægger dæmper på Kapow

Kapows skift til fokus på salg kostede på selskabets bundlinje, som vendte tilbage til underskud sidste år. Gevinsten fra forårets salgsaftale med softwaregiganten Bea Systems lader vente på sig, men Kapow står på spring i Tyskland og England.

Omstillingen fra ren softwareudvikler og e-markedsplads til fokus på salg af softwareproduktet Robosuite sendte Kapow tilbage til røde tal i selskabets seneste regnskabsår.

Forrige år var selskabet oppe at snuse over nul på bundlinjen, men endte i sit seneste regnskabsår på et nettoresultat tæt på minus fire millioner.

Stor maskine skal startes

- Underskuddet skyldes simpelthen, at omstillingen tager tid, og når man indgår en aftale som den med Bea, vil det i starten koste penge, fordi der skal udvikles software, som passer til, og en stor maskine skal sættes i gang, siger administrerende direktør i Kapow, Stefan Andreasen.

Selskabet indgik i foråret en aftale, som indebærer, at Robosuite bliver en integreret del af den amerikanske softwaregigant Bea Systems' platform, Weblogic.

Aftalen var det første store skridt på vejen mod at blive mere salgsorienteret, og på daværende tidspunkt vurderede direktøren, at aftalen ville kaste flere millioner kroner af sig i hvert kvartal.

Mindre gevinst end ventet

Den gevinst lader dog endnu vente på sig.

- I det år, som vi er halvvejs inde i nu, tror jeg, at aftalen giver en omsætning mellem to og fem millioner. Det tager lidt længere tid, end vi havde regnet med at få sat Bea-maskinen i gang. Nok har selskabet tusind sælgere, men det tager tid at få vores produkt på deres agenda, siger Stefan Andreasen.

Men den internationale salgsstrategi er fortsat første punkt på dagsordenen i Kapow. Ifølge direktøren er selskabet få skridt fra at ansætte de første to medarbejdere i Tyskland. En forretning i England er næste ønske.

Kapow Technologies A/S Årsregnskab
Millioner kroner2002/20032001/2002
Omsætning9,812,5
Resultat af primær drift (EBIT)-3,70,9
Resultat før skat -3,80,3
Resultat-3,80,3
Egenkapital1,75,5
Antal ansatte1818
- Vi kigger meget efter den rigtige mand til at starte op i England, og vi vil helt klart gerne lukke op derovre i dette regnskabsår, siger han.

Omsætning faldt

I det senest forgangne regnskabsår faldt omsætningen i Kapow knap tre millioner kroner til tæt på 10 millioner kroner.

Men ifølge Stefan Andreasen var omsætningen i 2001/2002 hjulpet godt på vej af salget af selskabets e-markedsplads til Danske Bank.

Ifølge direktøren stod salg af software for tre fjerdedele af selskabets omsætning i det seneste regnskabsår, og siden forrige år er salget fordoblet.

Fordobling af salget er også målet for i år, og i det seneste snart afsluttede kvartal fil selskabet en omsætning på cirka fire millioner kroner.

Ikke store overskud

Alt i alt er Stefan Andreasen optimistisk på Kapows vegne.

- Jeg tror, vi lander på et overskud. Men man vil ikke se store overskud fremover. For hver gang jeg kan se, jeg har råd til det, vil jeg hellere investere pengene tilbage i virksomheden og købe en ny sælger for at vokse forretningen. Jeg går efter break even, siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse