BREAKING:IT Relation køber mægtige Itadel

Artikel top billede

CSC-boss Mike Lawrie vil på mandag offentlige detaljer om koncernes planer.

CSC overvejer at sælge dele af forretningen

CSC overvejer at afhænde dele af koncernen, som ikke har kerneværdi for it-giganten.

Læs også:
CSC får ny topchef

Så meget har dansk CS-bos udrettet på seks måneder

Nye undersøgelser åbnes i CSC-sag om fusk

Den globale it-kæmpe CSC overvejer i øjeblikket, om koncernen skal afhænde en række aktiviteter, som ikke har kerneværdi for firmaet. 

Firmaets nye topchef, Mike Lawrie, vil her i starten af september over for firmaets investorer offentliggøre, hvilke aktiver firmaet eventuelt vil sælge fra. 

Overvejelsenerne sker efter endnu et turbulent år for firmaet, som blandt andet undersøges af det amerikanske børstilsyn på grund af mistanke om regnskabsfusk med udspring i Danmark, et forsinket milliard-system til sundhedsvæsenet i Storbritannien og herhjemme en række sager, som eksempelvis det kulsejlede Polsag-projekt og tabet af TDC som kunde med massefyringer til følge.  

Topchef Mike Lawrie offentliggjorde allerede i forbindelse med fremlæggelsen af det sidste årsregnskab overvejelserne om at sælge dele fra.

Imidlertid ville topchefen ikke dengang ind på, hvilke områder firmaet overvejer at skille sig af med, men henviste i stedet til årets investor-dag den 10. september, hvor han vil fremlægge flere detaljer for investorerne.

Frasalg skal højne lønsomhed

"Vi er påbegyndt en temmelig omfattende gennemgang af vores aktiver uden for kerneområdet. Vi evaluerer vores portefølje for at fastslå, hvilke aktiviteter uden for kerneområdet det er mulige at afhænde," sagde han, og forklarede, at hensigten er, løbende at forøge kontantbeholdningen og højne lønsomheden.

En analytiker fra Goldman Sachs forsøgte at lokke flere detaljer ud af topchefen ved at spørge, om direktøren med ikke-kerneværdier eksempelvis mente hele segmenter eller intellektuelle rettigheder. 

Giver ikke nok

"Det er ikke hele segmenter, lad mig gøre det helt klart. Vi har noget forretninger...som I ved, er der mange forskellige dele af CSC spredt ud over verden. Og nogle af disse aktiver, for at være helt ærlig, giver ikke ret meget igen. Nogle så lidt som 100 basispoint."

"Derfor kigger vi på nogle af disse aktiver som mulige kandidater for afhændelse. Så det er ikke hele segmenter. Det er mindre dele af porteføljen, som vi bare ikke ser som en del af det skifte til de mere værdiskabende services, vi ønsker at gennemføre i fremtiden," sagde Mike Lawrie.

Computerworld har forsøgt at få en kommentar fra CSC's globale presseafdeling til overvejelserne, og hvordan gennemgangen af aktiver til eventuelt frasalg vil påvirke CSC i Danmark. Men det har firmaet ikke ønsket at kommentere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere


Internationale dataoverførsler: Bananrepublikker og spionage

Det er nu lovpligtigt at dokumentere beskyttelsesniveauet af persondata, når de overføres til tredjelande. Vi sætter derfor fokus på, hvordan virksomhederne styrer deres internationale dataoverførsler fri af tredjelandes overvågning. Vi dykker samtidig ned i hele det spegede kompleks omkring Schrems II, FISA 702 og EO 12.333, og hvordan det spiller sammen med dansk fortolkning og praksis.

25. maj 2021 | Læs mere






Premium
IT Relation på opkøbstogt: Itadel er femte opkøb på blot seks måneder: Nærmer sig nu omsætning på halvanden milliard kroner
Itadel med mere end 300 medarbejdere bliver IT Relation femte opkøb siden december. Med købet nærmer IT Relations sig en omsætning på halvanden milliarder kroner og runder nu 1.000 medarbejdere.
Computerworld
Apple pumper milliarder ind i optisk laser-selskab - rygterne tager til om nye planer
Apple smider nu 2,5 millarder kroner efter Apple-partneren II-VI der fremstiller optiske lasere. Og det kunne sætte skub i en VR-udvikling.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.