3 har under en promille af mobilkunderne

Mobilselskabet 3 har efter alt at dømme højst 3000 danske kunder efter fem uger i luften. Ifølge en analytiker er der brug for mindst en halv million kunder for at få forretningen til at løbe rundt. 3 har sat priserne ned, og det koster dyrt, men selskabet erklærer sig alligevel tilfreds med lanceringen herhjemme.

3000 ud af 4,5 millioner danske mobilkunder. Flere er det ikke lykkedes det nye mobilselskab 3, det eneste der markedsfører næste generation af mobiltelefoni i Danmark, at kapre, siden selskabet begyndte at tage mod ordrer på 3G-telefoner for to måneder siden.

Det svarer til under en promille af mobilkunderne, og det er milevidt fra den mellem halve og hele million kunder, som 3 ifølge teleanalytiker John Strand, Strand Consult, har brug for i Danmark, hvis forretningen skal løbe rundt.

Både John Strand og andre kilder i telebranchen, som Computerworld Online har talt med, vurderer, at 3000 kunder er det maksimale, som 3 har kapret på nuværende tidspunkt.

3's marketingdirektør, Mads Eriksen, vil ikke ud med det danske kundetal, men henviser til, at der er 20.000 kunder i Danmark og Sverige tilsammen. Han har dog intet mod at medgive, at de fleste af kunderne er svenskere, fordi 3 åbnede i Sverige allerede i juni.

Prissænkning, der gør ondt

- 3 har et kæmpe problem, fordi minutpriserne er blevet så lave under det seneste halve års priskrig, mener John Strand.

De lave priser betyder, at 3 skal vinde endnu flere kunder for at tjene sin milliardinvestering i Danmark hjem. Nøjagtig hvor stor investeringen bliver, har selskabet ikke offentliggjort, men alene licensen koster 950 millioner kroner, og dertil kommer i første omgang mindst tre milliarder kroner til at udbygge netværket.

3 har forsøgt at vinde flere kunder ved at sænke prisen på den eneste mobiltelefon, som selskabet sælger, med op til 1000 kroner inkl. moms, kun en måned efter introduktionen. Billigste pris er nu knap 1000 kroner.

3 markedsfører det som en julekampagne, men alle de kunder, som købte telefon, før kampagnen blev skudt i gang, har også fået rabatten.

Ifølge John Strand betaler 3 over 4500 kroner plus moms hos Motorola, og derfor vurderer han, at prisnedsættelsen gør ondt. Når provision til forhandleren bliver lagt til, koster det mellem 3000 og 4000 kroner for 3 at vinde en kunde, anslår teleanalytikeren.

Mads Eriksen fra 3 afviser, at selskabet betaler så meget for telefonen, men vil ikke ud med den nøjagtige pris. Han erkender, at 3 nu betaler op til 1000 kroner inkl. moms ekstra for at vinde en kunde, men tilføjer, at julekampagnen har været planlagt længe.

- Men vi er også nødt til at se på, hvordan vores konkurrenter opfører sig på markedet og tilbyde noget ekstra op til jul, forklarer marketingdirektøren.

Indholdstjenester skal trække læsset

3 kan godt mærke priskrigen på mobilmarked.

- Vi havde gerne set, at priserne holdt sig på et andet niveau. Vi har været nødt til lige at stoppe op og tænke os om på grund af priskrigen. Heldigvis har vi nogle andre variabler, vi kan skrue på, siger Mads Eriksen.

Han henviser til selskabets videotelefoni og de indholdstjenester, som 3 også markedsfører.

Kilder i telebranchen anser det for helt udelukket, at 3 kan vinde tilstrækkeligt mange kunder med de avancerede tjenester. Selv svarer Mads Eriksen ikke direkte på, om han regner med at få en halv million danskere til at købe videotelefoni.

- Alle kommer til at bruge det før eller siden. Det er næste naturlige skridt, siger han i stedet.

Nej til discount

Til gengæld er Mads Eriksen meget konkret, når det gælder priskrigen på det danske telemarked. Han afviser kategorisk at sælge mobilminutter til samme lave priser som discountselskaberne.

- Vi har ikke tænkt os at gå ned på de nettopriser, som vi ser i dag, siger han.

Mads Eriksen erklærer sig tilfreds med 3's lancering på det danske marked.

- Vi har nået de mål, som vi satte os i starten af sidste år. De handler om, hvad vi skal bruge af markedsføringskroner, hvad de skal kaste af sig, og hvilken type kunder vi ville have, fortæller han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird