Ny rapport: Netbank-svindlen er blevet farligere

De datakriminelle har med en ny metode automatiseret netbank-svindlen, advarer sikkerhedseksperter.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Datakriminelle har i alt forsøgt at stjæle mindst 446 millioner kroner fra erhvervs- og private bankkonti ved hjælp af avancerede og automatiserede svindelteknikker, der kan omgå tofaktor-autentifikation, advares det i en rapport fra antivirusleverandøren McAfee og netbankssikkerheds-leverandøren Guardian Analytics.

Disse nye teknikker til automatiseret netbankssvindel er en videreudvikling af såkaldte man-in-the-browser-angreb, gennemført ved hjælp af malware såsom Zeus eller SpyEye.

Netbank-malware har længe kunnet skyde skadeligt indhold i form af falske formularer eller popup-vinduer ind på netbankswebsites, når der oprettes adgang til netbank fra inficerede computere. Det er som regel blevet udnyttet til at indsamle personlige oplysninger og login-oplysninger fra ofre til brug på et senere tidspunkt.

Men angribere gør nu i stigende grad brug af en kombination af malware-baseret web-injektion og server-hostede scripts til at foretage svindeloverførsler i realtid under aktive netbank-sessioner, advarer McAfee og Guardian Analytics i deres fælles rapport (pdf).

Denne form for automatiserede angreb - som analytikerne fra McAfee og Guardian Analytics kalder "Operation High Roller" - blev først observeret i Italien, Tyskland og Nederlandene. Men siden marts er de også blevet iagttaget i Sydamerika og USA.

Ved at ekstrapolere fra dataene indsamlet i forbindelse med de europæiske angreb estimerer sikkerhedseksperterne, at datakriminelle i alt har forsøgt at stjæle mellem 446 millioner og 14,87 milliarder kroner ved hjælp af disse automatiserede teknikker til netbankssvindel.

Går efter de rige

Sådanne angreb er som regel rettet mod private individer og virksomheder med mange penge på kontoen, påpeger analytikerne.

"Ofrene i USA er alle virksomheder med bankkonti med en minimumsaldo på adskillige millioner dollar."

De automatiserende scripts gør det også muligt at omgå tofaktor-autentifikation, som ellers implementeres af bankerne af sikkerhedshensyn

Malwaren griber ind i autentifikations-processen og logger det engangskodeord, der generes af den hardware-token, som ofret har fået udleveret af banken, og bruger det til at udføre svindel i baggrunden, alt imens brugeren blot får vist en "vent venligst"-meddelelse på skærmen.

"At de har slået tofaktor-autentifikation, der anvender fysiske enheder, er et væsentligt gennembrud for svindlerne," påpeger analytikerne. "De finansielle institutioner er nødt til at tage denne innovation meget alvorligt, især i lyset af at teknikken kan udvides til andre former for fysisk sikkerhedsudstyr."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil