Netposten sender ulovlige nyhedsbreve

OPDATERET: Nyhedstjenesten Netpostens abonnenter får i tide og utide tilsendt reklamer med tilbud om at slippe for topskatten ved at investere i udlejningsejendomme. Det er i strid med markedsføringsloven, mener forbrugerombudsmanden.

Netpostens abonnenter får tilsendt reklamer for investeringer i udlejningsejendomme uden at have givet lov til det. Det er i strid med markedsføringsloven.

Jurist hos Forbrugerombudsmanden, Jane Frederikke Land, forklarer reglerne således.

- Nyhedsbreve betragtes som udgangspunkt som reklame, og når en person giver sit tilsagn til at modtage et nyhedsbrev fra en virksomhed, har han kun sagt ja til at modtage reklame fra den pågældende virksomhed, siger Jane Frederikke Land, som dog ikke har kendskab til den konkrete sag.

Direktør: Pas på med hysteri
Men Netposten sender reklamer ud til Netpostens abonnenter som "special-nyhed". Reklamerne kommer fra selskaberne Merit Ejendomme og Ejendomsinvest.

- Den erhvervsdrivende må ikke udsende reklamer fra andre erhvervsdrivende, med mindre modtageren har givet sit udtrykkelige samtykke til også at modtage dette, siger Jane Frederikke Land.

Modtagerne af Netpostens nyhedsbrev får ikke at vide, at reklamerne kommer fra andre selskaber. De giver samtykke til "specielt relevante tilbud, udbudt via mail".

Direktøren for Netposten, Martin Lykke, mener dog ikke, at deres nyhedsbrev er ude på et skråplan.

- Nu skal man passe på med, at man ikke bliver for hysterisk med, hvad man skal give samtykke til, siger han.

- De her nyheder bliver sendt ud, fordi vi har en sektion om investeringer i ejendom, så det er ikke irrelevant information for vores læsere, siger Martin Lykke.

Han mener, at Computerworld Onlines eget nyhedsbrev også overtræder markedsføringsloven, hvis man anlægger Jane Frederikke Lands tolkning.

- Når Computerworld Online i sit eget nyhedsbrev bringer en reklame, så retter en erhvervsdrivende henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, uden at den pågældende forudgående har anmodet om henvendelse fra netop den pågældende erhvervsdrivende. Derfor er Computerworld Online en lige så stor synder som Netposten, argumenter Netpostens direktør.

- Omvendt ville det være mere relevant for hele medie-branchen, hvis der blev kigget på lovgivningen med nutidens øjne. Se det burde Computerworld Online tage op i stedet for at skyde på en konkurrent, mener Martin Lykke.

Samtykke for bredt formuleret
For Jane Frederikke Land er der dog ingen tvivl om, at Netpostens samtykke til "specielt relevante tilbud, udbudt via mail" er for bredt.

- Et samtykke må ikke være et generelt samtykke. Det skal være konkretiseret helt tydeligt, hvilke varegrupper eller tilbud man siger ja til at modtage reklamer for, siger forbruger-juristen.

Hun nævner et eksempel fra juridisk årbog, hvor man for eksempel skal konkretisere, om det er stuemøbler eller havemøbler, man vil have nyheder om.

Martin Lykke afviser, at Netposten vilkår er for generelle.

- Vi prøver at beskrive, hvad det er, man får, og læseren har jo også selv et ansvar for, hvad han melder sig til. Jeg kan i hvert fald sige, at vi ikke har handlet i ond tro, men hvis forbrugerombudsmanden har et bedre forslag til et mere præcist ordvalg, så skal det være mere end velkomment, siger direktøren.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S