Jysk Navision-hus fejlsatsede i hovedstaden

Det jyske Navision-firma Navi Group brændte fingrene på at satse på et københavner-kontor. Men afdelingen er nu skåret næsten væk, og trods tab på fejlsatsningen er selskabet tilbage med plus på bundlinjen.

Navi Group i Skanderborg satsede på den forkerte hest ved at åbne kontor i København og har nu skåret afdelingen i hovedstaden ned til et minimum.

Selskabet, der især udvikler og sælger Navision-systemer til den grafiske branche og mediebranchen, tabte for meget på fejlsatsningen.

- Vi troede, at det ville være en fordel at komme tættere på kunderne. Men det kostede at satse i København og det har vi taget konsekvensen af. Kunne vi have lavet det om, havde vi sparet mange penge. Tidspunktet var forkert, og konkurrencen for hård, siger Navi Groups administrerende direktør, Leo Henriksen.

Han henviser til, at afdelingen i København hovedsagelig beskæftigede sig med standard-løsninger, hvilket gjorde det for svært at skille sig ud i forhold til konkurrenterne.

De otte til ti medarbejdere på kontoret i hovedstaden har nu mistet deres job, efter satsningen i det forrige regnskabsår betød tab på bundlinjen i Navi Group.

Tilbage sidder tre ansatte, der arbejder med salg af annoncestyrings-systemet Mpress.

Navi Group A/S Årsregnskab
Millioner kroner2002/20032001/2002
Bruttoresultat13,913,2
Driftsresultat2,1-0,5
Resultat før skat 0,9-0,7
Resultat0,7-0,7
Egenkapital21,3
Antal ansatte3029
Lukningen af Navision-afdelingen kostede over en million kroner i selskabets seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af juni. Men alligevel fik Navi Group vendt et underskud på en lille million til et overskud i samme størrelse.

- Fokusering på kerneforretningen og stram omkostningsstyring har tilsammen gjort, at vi kommer med et godt resultat, siger Leo Henriksen.

Samtidig peger han på, at selskabet har fået en ordre til mediekoncernen Bonnier i hus, som har en værdi på tre til fire millioner kroner. Det skæpper godt i kassen i Navi Group og betyder ifølge direktøren, at andre store kunder har fået øjnene op for selskabet.

- Vi mærker stor interesse, fordi store kunder finder det interessant, at et forholdsvis lille hus som vores kan løfte den type opgaver, siger Leo Henriksen.

Ud over Bonnier-koncernen har Navi Group kunder som Aller Press og Politikens Lokalaviser og løsninger til mediebranchen tegner sig for omkring tre fjerdedele af forretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere