I 2003 blev der gennemført 123 procent flere Dankort-transaktioner på internet end året før. Det udlægger PBS og Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) som tegn på stor vækst i den danske internethandel.
Men ifølge direktøren for mobilselskabet Telmore, Frank Rasmussen, står dansk e-handel i stampe, hvis det ikke lige var for mobilselskaber som hans eget, der har succes med at sælge taletid via internet.
- Telebranchen trækker hele læsset. Dansk e-handel har det skidt med undtagelse af ganske få eksempler, siger han og anslår, at 10 aktører med handel på internet står for 85 procent af omsætningen.
FDIH: Væksten er bred
Det afvises dog af Gert Birnbacher, formand for FDIH.
- Der er sket en bred vækst. Men det er da korrekt, at nogle aktører tynger mere end andre, siger han.
Frank Rasmussen hævder, at Telmore alene står for over 40 procent af alle Dankort-transaktionerne, som samlet giver en omsætning på mellem 400 og 500 millioner kroner for selskabet.
Dertil kommer, at stort set alle mobilselskaber i dag har koncepter som Telmores. Dertil kommer selskabets største konkurrent, CBB Mobil.
- Det er altså hovedparten af dansk e-handel, konstaterer Frank Rasmussen.
PBS oplyser ikke de enkelte butikkers andel af Dankort-transaktionerne og vil derfor ikke bekræfte Frank Rasmussens påstand. PBS udarbejder heller ikke særlige opgørelser over, hvad danskerne bruger Dankortet til på internet.
- Taletid genererer mange kortbetalinger, men hele væksten ligger ikke der, siger Pernille Kylling, informationschef i PBS.
Tilbage står dog, at antallet af dankorttransaktioner ikke giver et fuldstændigt billede af tilstanden i dansk e-handel, selv om det er de eneste tal, som udarbejdes.
Store aktører er ikke med
Tallene afspejler eksempelvis ikke aktører som Aarstiderne.com, som Gert Birnbacher anslår til at have en omsætning på 70 millioner kroner, eller FDB's populære onlinebutik, fordi betalingerne her falder som henholdsvis abonnementsordninger og som kontant afregning i butikkerne.
Alligevel mener Gert Birnbacher, at antallet af Dankort-transaktioner online giver "en strømpil" for væksten i dansk e-handel.
Ifølge Gert Birnbacher står hver Dankort-transaktion gennemsnitlig i 500 kroner. Med en million transaktioner alene i december 2003 dækker det over en omsætning på 500 millioner kroner for julemåneden.