Inde i maskinen podcast:Microsoft har store planer for Windows 10 efter sommeren

Artikel top billede

Den digitale tinglysning ramt af problemer

Den digitale tinglysning er ramt af periodiske fejl. Se her, hvor problemet efter alt at dømme ligger.

Brugere af Den digitale Tinglysning har siden fredag oplevet periodiske problemer med lange svartider, når de benytter systemet.

Det fortæller Karsten Fisker, der er it-driftschef hos Tinglysningsretten.

Han fortæller, at Tinglysningssystemet som sådan virker, men at de lange svartider i visse tilfælde betyder, at brugerne kan risikere at måtte taste oplysningerne ind forfra, når de forsøger at gennemføre en tinglysning.

Derfor har Tinglysningsretten siden fredag på hjemmesiden advaret brugerne om, at systemet kan drille periodisk.

Kender ikke årsagen til fejlen

Tinglysningsretten har i en periode arbejdet sammen med leverandøren CSC på at fejlfinde systemet, men hvad der er den præcise årsag til forsinkelserne, er endnu uvist.

Men han fortæller, at det formentlig er udfordringer omkring systemets integration til en række andre it-systemer, som får de lange svartider til at opstå.

Afhængig af integration

Tinglysningssystemet er nemlig ifølge Karsten Fisker meget afhængigt af integrationerne til en andre systemer, hvor Tinglysningsretten henter data.

Det kan eksempelvis være CVR-registeret, CPR-registret og Kort- og Matrikelstyrelsen. Er et af disse systemer helt nede, kan der ikke tinglyses noget som helst.

"Vi er meget påvirkede af de her forskellige integrationer, og monitorer den også tæt for at kunne følge op, fordi det falder tilbage på os i sidste ende," siger han.

"Når vi har en sag, der skal køre igennem systemet, så skal det slå en masse ting op rundt omkring i integrerede systemer. Og jo længere tid det tager hvert sted, jo flere problemer render vi at rende ind i, på grund af den samlede svartid," siger han til Computerworld.

Har været på udkig i længere tid

It-driftschefen fortæller, at undersøgelserne har forløbet over et længere stykke tid, fordi Tinglysningsretten hele tiden forsøger at forbedre systemets svartider.

"Vi er jo meget afhængige af, at vi kan få data hurtigt fra dem. Derfor er vi sammen med leverandøren ved at kigge på, om de her udfordringer ligger i vores integrationer. Nogle gange gør de, andre gange gør de ikke," siger han.

Disse sager presser systemet voldsomt

Samtidig betyder tinglysningssystemets kompleksitet, hvor eksempelvis pengeinstitutter kobler direkte ind i systemet, at store sager kan belaste databasesystemerne meget voldsomt.

En stor sag kan eksempelvis være aflysning af et servitut, som omfatter tusinder af ejendomme i en ejerforening.

"Så der er mange forskellige ting, der kan spille ind på svartiderne. Og det er vores leverandør i gang med at undersøge nu," siger han.

Må taste ind igen

Han fortæller, at hvis systemet er for lang tid om at svare, så ender det i sidste ende med en fejl, og at brugerne må lave forespørgslen igen ved at taste oplysningerne ind igen.

Også Tinglysningsrettens egne medarbejdere oplever problemerne, hvor systemet er langsomt, men det er som oftest brugerne, der opdager problemerne først, fordi personalet vandt til at arbejde med systemet under store belastninger.

Han fortæller, at Tinglysningsrettens kontrakter med andre dataleverandører giver udfordringer, fordi der ikke er klokkeklare garantier for svartider hos mange af de systemleverandører, som tinglysningsretten er integreret med.

Daglige problemer

"Vi monitorerer løbende svartider på alle vores integrationer, og vi ser dagligt mindre problemer der kan medvirke til længere svartider i den digitale tinglysning," siger han.

han peger på, at der er tale om et komplekst system. Så løsning af svartidsproblemer for en enkelt integration, er ikke ensbetydende med, at der opleves bedre svartider hos brugerne.

Fejlsøgning indebærer gennemgang af logmateriale fra systemet, som hvert sekund genererer mellem fem og 10 skærmsider logs.

"Så det er rimeligt komplekst at grave sig ned i og finde ud af," siger Karsten Fisker.

Problemerne med de lange svartider er som sagt periodiske og kan have mange årsager. Onsdag viste årsagen sig eksempelvis at skyldes afviklingen af en stor sag, som Tinglysningsretten nu har lukket ned.

Ekspeditionstid på fem sekunder

Systemet behandler i øjeblikket typisk en manuel tinglysnings-sag i løbet af en enkelt hverdag, hvilket er ni dage hurtigere end den vejledende ekspeditionstid i tinglysningsloven.

76 procent af sagerne foregår i øjeblikket autimatisk, og så tager det omkring fem serkunder at eksperdere en tinglysning.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere






CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Har du både dine applikationer og dit hoved i skyen?
Kan du nikke ja til en eller flere af disse situationer? • I bruger mange cloud-applikationer • I logger ind fra flere lokationer • I logger ind fra flere forskellige typer af devices Så kan du få stort udbytte af at læse dette whitepaper … Hver dag tilgår, navigerer og arbejder jeres medarbejdere i de applikationer, I har liggende i ”skyen”. Antallet af cloud-baserede applikationer stiger eksplosivt, så hvordan sikrer I ADGANGEN til dem og til de data, som applikationerne indeholder? Vel at mærke uden at gå på kompromis med BRUGERVENLIGHEDEN? Løsningen er Access Management, som er hovedtemaet for dette whitepaper.