Er det prisen, der er vigtigst, når CIO'erne køber hardware, software og konsulenthjælp?
Nej, ikke hvis man skal tro en undersøgelse, som pr- og kommunikations-virksomheden Burson-Marsteller har offentliggjort.
Her tæller leverandørens omdømme og produktkvalitet nemlig højest, når der skal købes it.
Burson-Marsteller har undersøgt, hvad 300 europæiske CIO'er går og tænker, når de skal træffe beslutninger om indkøb af it-udstyr.
Det allervigtigste er produktkvalitet, siger 60 procent af CIO'erne.
Leverandørens brand og omdømme er vigtigst, mener med 57 procent, og 57 procent svarer mest værdi for pengene.
Sociale medier er vigtige
Når det gælder omdømme, spiller sociale medier en større rolle for CIO'ens opfattelse af en leverandør, end man måske skulle tro.
Således siger en tredjedel af CIO'erne, at YouTube er en del af deres beslutningsproces, og 70 procent af it-beslutningstagerne ser sociale medier som meget eller ret værdifulde.
Brede medier vigtige
CIO'erne siger, at de stadig i overvejende grad danner deres indtryk af leverandørvirksomhederne fra de traditionelle medier.
Men det fremgår også af undersøgelsen, at 34 procent mener, at leverandørvirksomheders websites har stor betydning for indkøbsbeslutninger.
"Når omdømme spiller så vigtig rolle, er det et vink med en vognstang til it-leverandører om at fokusere deres kommunikation på, hvad der driver deres omdømme og opbygger deres brand. Ikke kun i forhold til fagmedier, men også på sociale platforme og deres egne websites," siger Jonas Rugaard, direktør i Burson-Marsteller.