Artikel top billede

Sådan får du størst gevinst ud af dine it-konsulenter

Gode råd: Se her, hvordan du får mest kontrol og bedst udbytte af de it-konsulenter, som du hyrer til specielle opgaver.

Computerworld News Service: Nogen gange kan det bedre betale sig at hyre en it-konsulent til en missionskritisk opgave end endnu en fuldtidsansat. 

De specialiserede it-professionelle hentes normalt ind for at arbejde på kritiske opgaver med hårde tidsfrister, hvilket gør det bydende nødvendig, at man finder den rette til jobbet.

Så hvor skal man begynde? Computerworlds amerikanske søstermedie har talt med Michael Chrusch, der er senior vice president, chefrådgiver og bestyrelsessekretær for Signature Consultants, for at finde ud af hvad faldgruberne er i forbindelse med at hyre en it-konsulent.

1. Medarbejder eller konsulent?

En af de første ting, du bør overveje i forbindelse med at hyre konsulenter, er hvad deres ansættelsesstatus skal være.

"To af de mest almindelige problemer, når man benytter konsulenter, opstår i forbindelse med fastlæggelsen af konsulentens ansættelsesstatus," forklarer Chrusch.

Det er afgørende, at man som virksomhed har afgjort korrekt, om en it-konsulent teknisk set er ansat som medarbejder eller tilknyttet som ekstern konsulent.

Ved almindelig ansættelse står man selvfølgelig som arbejdsgiver for skat og feriepenge og så videre, hvilket ikke er tilfældet ved anvendelse af eksterne konsulenter.

"Alle oplysninger vedrørende graden af kontrol og uafhængighed skal tages med i overvejelserne i forbindelse med afgørelse om, hvorvidt en benyttet it-konsulent er medarbejder eller ekstern konsulent," påpeger Chrusch.

2. Beskyt din virksomheds immaterille rettigheder

Det er altid af højeste prioritet at beskytte virksomhedens immaterial-rettigheder.

Der er ingen, der ønsker at ende med en konsulent, der holder firmaets Twitter-konto som gidsel eller som undlader at levere følsomme data tilbage.

Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed, der gør brug af it-konsulenter, på forhånd afklarer spørgsmål om immaterielle rettigheder.

"Virksomheder, der benytter it-konsulenter, kan beskytte sig selv med standardformuleringer fra immaterialret i kontrakten, hvor konsulenterne grundlæggende skriver under på, at enhver intellektuel frembringelse tilhører 'klienten' - det vil sige den organisation, der modtager konsulentens ydelser," forklarer Michael Chrusch.

Sådan får du mest ud af it-konsulenten

3. Gennemfør en grundig jobsamtale

Da it-konsulenter ofte tilknyttes kerneforretningsområder, er det vigtigt at gennemføre en jobsamtale ligesom ved ansættelse af en almindelig medarbejder.

Følg op på udtalelser og sørg for, at konsulenten faktisk har erfaring med de relevante arbejdsopgaver.

Det er også afgørende, at en it-konsulent forstår, hvordan det givne projekt er forbundet til virksomhedens forretningsmæssige målsætninger.

4. Kend din it-konsulents arbejdsmetode

Det kan være altafgørende, at du ved, hvad din konsulent gør, og hvordan han gør det.

For eksempel kan det spare dig for at skulle forklare topchefen, hvorfor trafikken på dit websted er faldet med 50 procent eller mere, siden du hyrede en SEO-konsulent.

Hvis du forstod konsulentens metode, ville du sandsynligvis hurtigere have gennemskuet, at han brugte black hat-teknikker, som nok gav et højt afkast på kort sigt, men som også gav seriøse strafpoint hos Google.

5. Sørg for at udarbejde en detaljeret kontrakt

Sørg for at beskrive alle tænkelige forhold i kontrakten heriblandt omkostninger, timer, milepæle, resultater, frister, og hvem der betaler for ekstraudgifter.

"Jeg anbefaler på det kraftigste, at virksomheder, der benytter konsulenter, udarbejder deres egne standardkontrakter til konsulenter. Om ikke andet så giver en standardkontrakt konsistens - det vil sige, at man har en bedre chance for at have overblik over hver parts ansvar, så man ikke fra konsulent til konsulent er nødt til at gennemgå kontrakterne for at finde ud af, hvor man står," fremhæver Chrusch.

Det er essentielt, at alle er på samme side.

Sørg for klart og tydeligt at kommunikere projektets omfang, hvad der forventes og hvem der er konsulenternes kontaktperson i din virksomhed og i konsulentfirmaet.

6. Brug aftaler om fortrolighed

Din it-konsulent kan have flere klienter og nogle af dem kan være dine konkurrenter.

"Det er vigtigt at indgå aftaler om fortrolighed, og sådanne klausuler bør være en del af kontrakten. Hvis man er nødt til at dele 'fortrolige oplysninger' før indgåelsen af en kontrakt, så anbefaler jeg på det kraftigste, at man indgår en særskilt aftale om fortrolighed, før man deler nogen fortrolige oplysninger," understreger Chrusch.

Med en underskrevet aftale om fortrolighed sover man bedre om natten.

7. Sørg for at it-konsulenten vil oplære dine medarbejdere

Det er jo ikke meningen, at man skal betale til et konsulentfirma i al evighed.

Er konsulenten indforstået med at oplære dine medarbejdere, når projektet er gennemført?

Det skal du finde ud af, før kontrakten underskrives.

Vælg med omhu

It-konsulenter kan levere specifik ekspertise, hjælpe dig med at få projekter gennemført til tiden og hjælpe din virksomhed til at opnå sine forretningsmæssige mål.

Det er afgørende at have indsigt i, hvilke udfordringer der er i forbindelse med at finde den rette konsulent, når der skal hentes hjælp udefra.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere