Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Om små to uger kaster den offentlige sektor danskerne ud i et af de mest omfattende digitaliseringsprojekter, hvor borgerne skal hjælpe den offentlige sektor med at spare store beløb. Få overblikket her.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Lige om lidt skal du ikke længere ringe, maile eller møde op hos din kommune, hvis du skal have skrevet dit barn op i en skole.

Fremover skal du nemlig selv klare ærterne med høflig selvbetjening på Borger.dk.

For om 12 dage ruller myndighederne et af landets største it-projekter nogensinde ud til knap 4,3 millioner danskere over 15 år.

Det sker i form af en stribe selvbetjeningsløsninger, som fra den 1. december skal afløse borgernes telefon-, mail- og fysiske kontakt til den offentlige sektor.

Allerede fra næste år vil den offentlige sektor stille endnu flere selvbetjeningsløsninger til rådighed, og i 2014 og 2015 vil de resterende løsninger ifølge den nuværende plan blive rullet ud.

Fra 2013 vil selskaber også blive tvunget til at kommunikere med offentlige myndigheder via digital post, mens alle borgere får en digital postkasse på Borger.dk til kommunikation med det offentlige, som derefter i videst muligt omfang vil sløjfe sine papirbreve.

Du kan læse mere om digital post her.

Sparer årligt en milliard

Formålet med de mange selvbetjeningsløsninger og de digitale postkasser er simpelthen, at de offentlige myndigheder skifter kanalstrategi.

De fremtidige mål er, at 80 procent af al relevant kommunikation mellem borgerne og myndighederne sker digitalt.

Overskriften på bundlinjen er selvfølgelig besparelser.

Digitaliseringsstyrelsen og KL forventer, at det offentlige fra 2015 kan hentes gevinster på omkring en milliard kroner årligt, når borgerne kommer til tasterne.

Milliardbesparelsen er ifølge Økonomiaftalen fra i sommers mellem regeringen og KL fordelt med 255 millioner kroner årligt fra 2014 på selvbetjeningsløsningerne (dem fra fra 2012 og 2013) og 547 millioner kroner på digital post årligt fra 2015.

Dertil kommer udrulningen af de resterende selvbetjeningsløsninger fra 2014 og 2015, som sammen med digital post og eksisterende selvbetjeningsløsninger (dem fra 2012 og 2013) er estimeret til at runde en milliard kroner i 2015.

Læs mere

Du kan læse mere om de kommende selvbetjeningsløsninger på de nedenstående links:

Kommuner halter efter med digital selvbetjening
Meget snart bliver selvbetjening på Borger.dk til virkelighed for alle danskere. Alligevel kniber det for mange kommuner med at få især ét selvbetjeningsområde ind Borger.dk

Smart trick: Sådan lokker kommune de gamle online
I Odense har kommunen slået danmarksrekorden i at få ældre medborgere på nettet med helt simple tricks. Læs her, hvordan kommunen gør.

Sådan bliver den nye version af Borger.dk
Større fokus på brugervenlighed og selvbetjening har været to af succeskriterierne for relanceringen af Borger.dk, der ser dagens lys i næste uge.

Vi er de bedste til at bruge selvbetjening på nettet
Ingen lande i Europa slår os, når det gælder brug af selvbetjenings-løsninger på nettet.

Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
KL har sat mange penge af til over 20 selvbetjeningsløsninger til alle danskere over 15 år. Læs her, hvad vi får for pengene.

Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Derfor dropper danskerne digital selvbetjening
Langt hovedparten af danskerne er klar til en digital offentlig sektor, men vi bruger ikke de løsninger, der eksisterer. Det er der en helt bestemt grund til.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S