Danskere slukker it-brande i hele verden

Et sikkerhedsteam fra HP i Birkerød rejser verden rundt for at rydde op i store virksomheders it-sjusk fra basen i Birkerød. Brandslukningsteamet er efterspurgt, og nu vil direktøren hyre flere medarbejdere.

Et hold på 14 danske it-specialister rejser jorden rundt for at finde og rette kritiske fejl i store virksomheders it-systemer.

Den ni år gamle gruppe har base på HP's danske hovedkvarter i Birkerød under navnet busines critical consulting services.

- Vi finder altid noget. Jeg har endnu aldrig oplevet, at vi ikke fandt et eller andet, der enten var, eller kunne udvikle sig til, en katastrofe, siger Kevin Kristensen, direktør for HP's kundeservice og leder af it-brandslukningsgruppen.

HP har en tilsvarende afdeling i USA, som danskerne har et nært samarbejde med.

- Vi arbejder i hele verden. Vi har løst opgaver i Korea, det meste af Europa, Singapore og Sydafrika, fortæller direktøren.

Finder nålen i høstakken

Kevin Kristensens team bliver ofte tilkaldt, når der opstår en krise i en større virksomheds it-systemer. Så tropper brandslukningsteamet op, finder fejlen og retter den. Men teamet kan også blive tilkaldt for at lave en kritisk teknisk revision af virksomhedens it-systemer.

- Så gennemgår vi alle systemerne med en tættekam og fortæller virksomheden, hvor der ligger truende katastrofer og gemmer sig, siger han.

Eksempelvis afslørede teamet en dag, at en stor virksomhed helt havde glemt at tage backup af de centrale it-systemer i et helt år. Noget der kunne have kostet virksomheden livet. Godt nok udskiftede virksomhedens medarbejdere hver dag backup-båndet i maskinen og skrev dato på, men båndene var tomme, fordi der var fejl i softwaren.

Kevin Kristensen lægger ikke skjul på, at det er denne del af teamets opgaver, som han selv og medarbejderne ser mest frem til.

- Det er langt mere spændende at gå ind i en stor virksomheds it-systemer og gribe ind, før katastrofen rammer, end at komme rendende bagefter og rette op på fejlen, siger han.

Bygger kopier i USA

Gruppen tropper som regel op med omkring seks mand, der bliver på virksomheden i seks til otte uger. Teamet gennemgår bogstaveligt talt virksomheden fra kælder til loft for at tjekke sikkerheden.

- Vores medarbejdere kravler rundt på loftet og i krybbekælderen. Vi undersøger alt. En gang afslørede vi, at der ikke var brændstof på dieselgeneratoren i en stor virksomheds nødstrømsanlæg, der skulle forsyne de centrale it-systemer med strøm ved eventuelle nedbrud, fortæller Kevin Kristensen.

Medarbejderne startede med jævne mellemrum dieselgeneratoren for at kontrollere, om den fungerede, men ingen opdagede, at den var ved at løbe tør for diesel.

Virksomheder kan også få gruppen til at tage til USA, hvor den råder over lokaler på over 800 m2 spækket med elektronik. Her opbygger gruppen en nøjagtig kopi af virksomhedens centrale it-systemer og udsætter den for spidsbelastning for at finde ud af, hvordan systemet vil reagere.

- Vi har eksempelvis kørt en simulation for en dansk kunde, der normalt har 2.000 til 3.000 brugere på systemet. Vores hårde test viste, at de intet havde at frygte, da systemet kørte gnidningsfrit med helt op til 25.000 brugere, beretter brandslukningslederen.

Stor rift om teamet

Virksomhederne er så vilde med gruppens tjenester, at den ikke kan følge med længere. Ordrebøgerne er fulde for 2004, og nu skal direktøren ud at finde nye medarbejdere.

- Vi går efter meget erfarne folk, der er kapaciteter på deres felter. De skal helst være lidt gråhårede, have mindst 20 års erfaring og være ekstremt fleksible, fortæller direktøren.

Fleksibiliteten består blandt andet i, at medarbejderne både skal kunne kommunikere med de systemsansvarlige i serverrummet og medarbejderne på direktionsgangen. Eller som direktøren formulerer det: Både kunne begå sig i sort jakkesæt og i kedeldragt.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S