Store planer: Google gør Android lækker til erhvervslivet

Android har massiv succes blandt forbrugerne, men mødes ofte med skepsis i virksomhederne. Det vil Google nu lave om på.

Artikel top billede

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Det kan godt være, at Googles Android-platform ifølge den seneste opgørelse fra IDC er helt oppe på en global markedsandel på 75 procent.

iOS ligger "blot" på 14,9 procent, Blackberry på 4,3 og Windows Phone på to procent.

Kigger man isoleret på erhvervsmarkedet, vil fordelingen dog være markant anderledes.

Rimeligt eller ej: Android er ikke it-chefernes foretrukne platform og formentlig heller ikke i nærheden af at blive det.

Derfor forsøger Google at gøre Android stadig mere erhvervs-egnet. Det seneste tiltag er muligheden for at oprette en intern app store, så de apps, man udvikler til medarbejderne, kun kan ses og hentes internt i organisationen.

"Uanset om du har udviklet en app til udgifts-rapportering for medarbejderne eller til at finde konference-lokaler, så er Google Play Private Channel designet til at gøre det hurtigt og let at finde din organisations interne apps for medarbejderne," skriver Google i et blogindlæg.

Sådan fungerer det 

Den nye Private Channel gør det muligt for brugerne af erhvervsløsningen Google Apps at distribuere de interne apps via Google Play Store.

I Googles support-forum kan man læse, hvordan løsningen fungerer i praksis. 

"Administratorerne af Google Apps-domænet kan også vælge, hvilke brugere eller bruger-grupper, der kan få adgang til Private Channel og downloade applikationer."

"Google Play Store tilbyder almindelige funktioner til applikations-publisering, inklusiv bruger-autentificering, virus- og malwarebeskyttelse, device targeting, betaling, bruger-rating og bruger-feedback."

Her har Android en udfordring

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Ikke mindst Windows Phone og Blackberry gennemgår markante forbedringer i disse måneder - og det sker i høj grad med fokus på erhvervsbrugerne.

Den udvikling har Google uden tvivl spottet, da det kan gøre livet endnu sværere for det ellers så populære Android, når vi taler erhvervsbrugere.

Android er i forhold til virksomhederne ofte blevet kritiseret for, at mængden af malware stiger kraftigt, ligesom mange mener, at det er nødvendigt med mere kontrol med, hvilke apps, der lukkes ind i Googles Play-butik.

Samtidig er der stadig problemer med, at nye opdateringer af Android er alt for lang tid om at blive rullet ud til brugerne, og en del udviklere klager også over den fragmentering, der eksisterer i Android-universet.

Stort fokus på interne app stores

På Gartners liste over de 10 vigtigste it-trends for virksomhederne ligger interne app stores på en fjerdeplads.

"Behovet opstår, fordi de almindelige app stores typisk retter sig mod bestemte enheder og kan være en udfordring i forhold til bestemte apps og licens-modeller. Gartner venter derfor, at mange organisationer i 2014 vil levere de mobile applikationer til medarbejderne via private app stores," skriver Gartner.

"Med enterprise app stores skifter it-afdelingens rolle fra at være en central planlægger til at være markeds-forvalter, der leverer governance og formidler services til brugere og potentielt et økosystem til at understøtte 'app-trepreneurs.'"

Denne tendens vil Google altså nu forsøge at favne ved hjælp af det nye tiltag.

Det bør i øvrigt bemærkes, at Android ikke er den eneste smartphone-platform, der ikke er perfekt på alle punkter, når man taler erhvervsbrugere.

Se vores guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Læs også:

Gode råd: Sådan undgår du apps-kaos i dit firma

Guide: Skal du vælge iOS, Android eller Windows Phone?

Smartphone-krigen spidser til: Kan koste producenter livet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Scrum Master

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S