Microsoft tester radiochips hos Kims

Snack-producenten Kims har siden december været genstand for et forsøg, hvor Microsoft vil integrere små trådløse chip i ERP-systemerne Navision og Axapta. Nu skal teknologien afprøves internationalt.

Snackproducenten Kims har været forsøgskanin i et Microsoft-projekt med radiochips, den såkaldte RFID-teknologi, også omtalt som radiobrikker eller mere populært sladrechips.

Microsoft Business Solutions valgte den fynske snack-producent til det verdensomspændende forsøg, der skal integrere RFID-teknologien med ERP-systemet Axapta.

Projektet har haft softwaregigantens bevågenhed og har været styret fra Microsofts amerikanske hovedkvarter.

Pilotprojektet blev lanceret i december og fokuserer på at give mindre og mellemstore produktionsvirksomheder et alternativ til de traditionelle stregkoder samt bedre overblik over varernes vej fra produktion til kunde via Axapta-systemet.

Det kan sikres med de små radiobrikker, som selv sender besked, når varerne forlader fabrikken og nye sendinger ankommer fra leverandørerne.

Prisen skal ned

Ifølge direktør i Kims, Jørn Tholstrup Rhode, har har RFID-teknologien indtil videre været for dyr til at konkurrere med de traditionelle stregkoder, samtidig med at der har manglet internationale standarder.

- Men når det er løst, så kan man også sætte dem på kartoner, ja direkte på poserne, og så behøver vi ikke længere kassedamer til at taste prisen ind. Udstyr i butikken vil automatisk registrere, at du har taget en pose med ud, og pengene vil blive taget fra din konto, siger han til Erhvervsbladet.

Microsoft forventer ifølge webstedet Informationweek at udbrede projektet til nye kunder i løbet af året og vil have versioner af Axapta og Navision-systemerne, der understøtter RFID-teknologien, klar til salg i 2005.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S