Stabil udvikling for Framfab i Danmark

For andet år i træk får internetkonsulentfirmaet Framfabs danske afdeling sorte tal på bundlinjen. Købet af aktiviteterne i konkursramte Icon Medialab har pyntet på årets kundeportefølje.

Framfab Danmark præsterede sidste år igen at bidrage med positive tal til det svenske moderselskabs ellers triste resultat.

Ifølge den danske afdelings administrerende direktør, Jesper Andersen, fordobler webbureauet størrelsen på det sorte tal på bundlinjen til lidt over syv millioner kroner.

- Der er ingen tvivl om, at vi er meget tilfredse, for vi opererer stadig i et hårdt marked, siger han.

Omsætningen i selskabet var forholdsvis stabil med at lille fald fra knap 54 millioner kroner til cirka 53 millioner.

Mange nye kunder

Framfab købte i september sidste år de resterende aktiviteter i det konkursramte Icon Medialab, og her finder Jesper Andersen en del en af grunden til, at den danske forretning er et af de blot tre landeforretninger i koncernen, der bidrager positivt til moderselskabet.

- Vi både fastholdt vores kernekunder og tiltrak nye, hvoraf en del af dem jo kom fra Icon Medialab. Vi fik i alt 21 nye kunder, hvoraf de 12 fulgte med fra Icon-købet, siger han.

Han tilføjer dog, at den gamle Icon Medialab-forretning kun gav et "begrænset positivt bidrag" til bundlinjen, da købet blev betalt over driften.

Samtidig er den danske forretning efterhånden blevet justeret, så den passer til det faktiske marked. For to år siden indkasserede selskabet et tab på et to-cifret millionbeløb, hvilket udløste en stribe fyringer de efterfølgende par år.

Rigtig profil

- En anden afgørende faktor er, at det sidste år lykkedes for os at balancere aktiviteterne med antallet af medarbejdere. Både i antal, men også så de havde den rigtige profil i forhold til opgaverne, siger direktøren.

I dag er der cirka 60 ansatte i selskabet, og Jesper Andersen tør godt love sorte tal igen i 2004.

Selve driften i Framfab Danmark gav et overskud i underkanten af syv millioner kroner. Men oveni kommer der renteindtægter og det faktum, at selskabet stadig ikke betaler skat på grund af de tidligere tiders store underskud.

Den danske afdeling er et lyspunkt hos det svenske moderselskab, som fortsat går tilbage. I 2003 mere end fordoblede koncernen sit underskud til 99 millioner kroner. Omsætning faldt med 71 millioner kroner til 212 millioner.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S