Stabil udvikling for Framfab i Danmark

For andet år i træk får internetkonsulentfirmaet Framfabs danske afdeling sorte tal på bundlinjen. Købet af aktiviteterne i konkursramte Icon Medialab har pyntet på årets kundeportefølje.

Framfab Danmark præsterede sidste år igen at bidrage med positive tal til det svenske moderselskabs ellers triste resultat.

Ifølge den danske afdelings administrerende direktør, Jesper Andersen, fordobler webbureauet størrelsen på det sorte tal på bundlinjen til lidt over syv millioner kroner.

- Der er ingen tvivl om, at vi er meget tilfredse, for vi opererer stadig i et hårdt marked, siger han.

Omsætningen i selskabet var forholdsvis stabil med at lille fald fra knap 54 millioner kroner til cirka 53 millioner.

Mange nye kunder

Framfab købte i september sidste år de resterende aktiviteter i det konkursramte Icon Medialab, og her finder Jesper Andersen en del en af grunden til, at den danske forretning er et af de blot tre landeforretninger i koncernen, der bidrager positivt til moderselskabet.

- Vi både fastholdt vores kernekunder og tiltrak nye, hvoraf en del af dem jo kom fra Icon Medialab. Vi fik i alt 21 nye kunder, hvoraf de 12 fulgte med fra Icon-købet, siger han.

Han tilføjer dog, at den gamle Icon Medialab-forretning kun gav et "begrænset positivt bidrag" til bundlinjen, da købet blev betalt over driften.

Samtidig er den danske forretning efterhånden blevet justeret, så den passer til det faktiske marked. For to år siden indkasserede selskabet et tab på et to-cifret millionbeløb, hvilket udløste en stribe fyringer de efterfølgende par år.

Rigtig profil

- En anden afgørende faktor er, at det sidste år lykkedes for os at balancere aktiviteterne med antallet af medarbejdere. Både i antal, men også så de havde den rigtige profil i forhold til opgaverne, siger direktøren.

I dag er der cirka 60 ansatte i selskabet, og Jesper Andersen tør godt love sorte tal igen i 2004.

Selve driften i Framfab Danmark gav et overskud i underkanten af syv millioner kroner. Men oveni kommer der renteindtægter og det faktum, at selskabet stadig ikke betaler skat på grund af de tidligere tiders store underskud.

Den danske afdeling er et lyspunkt hos det svenske moderselskab, som fortsat går tilbage. I 2003 mere end fordoblede koncernen sit underskud til 99 millioner kroner. Omsætning faldt med 71 millioner kroner til 212 millioner.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S