Microsoft efter elendig antivirus-test: Her er forklaringen

To af Microsofts antivirusprogrammer er endnu en gang dumpet i en test. Her er Microsofts reaktion.

Artikel top billede

Læs også:

Sikkerhedsfirmaer dumper Microsofts antivirus

Computerworld News Service: Microsoft lover at forbedre to af sine sikkerhedsprodukter, efter de begge har opnået dårlige resultater i test udført af en uafhængig tysk organisation, der tester antivirusprogrammer.

Det lykkedes ikke selskabets Security Essentials og Forefront Endpoint Protection at blive certificeret i den sidste test udført af tyske AV-Test, der undersøger, hvor effektive antivirusprogrammer er til at beskytte mod skadelig software.

AV-Test udfører test hver anden måned i sine laboratorier i Magdeburg og Leipzig og dumpede denne gang også PC Tools' Internet Security 2012 og AhnLabs V3 Internet Security 8.0.

Ikke første gang Microsoft dumper

Heller ikke i oktober lykkedes det for Microsofts Security Essentials i versionerne 4.0 og 4.1 at opnå status som certificeret.

Leverandører af sikkerhedssoftware kritiserer ofte de specifikke omstændigheder ved forskellige test, når deres produkter opnår dårlige resultater. Som regel lyder argumentet, at testparametrene er forkerte.

Joe Blackbird, der er program manager i Microsofts Malware Protection Center, er da heller ikke helt tilfreds med AV-Tests metode, som involverer at udsætte softwaren for en bred vifte af forskelligt malware.

Her er Microsofts svar

Blackbird fremhæver, at Microsoft prioriterer, hvordan selskabet yder beskyttelse på baggrund af specifikke truslers udbredelse. 

Men mange af de malware-eksempler, som AV-Test anvender, er langt de fleste af de millioner af systemer, hvor Microsofts software er installeret, aldrig stødt på, skriver han i et blogindlæg.

For eksempel opdagede Microsoft kun 72 ud af 100 stykker 0-dagsmalware, hvilket vil sige angrebskode, der endnu ikke findes signaturer af.

Men "vi ved på baggrund af data fra hundrede af millioner af systemer over hele verden, at 99,997 procent af vores kunder, der er blevet ramt af nogen form for 0-dagsmalware, aldrig er stødt på malware-eksemplerne i denne test," skriver Blackbird.

Microsoft overså også cirka ni procent af 216.000 "nye" stykker malware i testen. Men Blackbird påpeger, at Microsofts kunder heller aldrig er stødt på 94 procent af disse oversete stykker malware.

Vi kunne ikke finde disse specifikke filer på vores kunders maskiner, da vi ledte efter dem," hævder Blackbird.

Microsoft: Dette arbejder vi på
Microsoft beregner, at 0,0033 procent af selskabets kunder har været udsat for malware, som selskabets sikkerhedssoftware ikke har opdaget. 

Ud af flere hundrede millioner kunder bliver denne relativt lille andel dog til mange i absolutte tal. 

Blackbird bemærker da også, at Microsoft siden har tilføjet opdagelse af nogle af disse trusler. 

"Vi arbejder på at reducere vores margin på 0,0033 procent til nul," skriver han.

Blackbird skriver, at Microsoft i december behandlede 20 millioner nye potentielt skadelige filer. Efter en prioritering blev der tilføjet beskyttelse mod fire millioner af disse trusler.

"Disse fire millioner filer kunne have påvirket vores kunder, hvis ikke vi havde prioriteret dem ordentligt," skriver Blackbird.

Oversat af Thomas Bøndergaard.

Læs også:

Sikkerhedsfirmaer dumper Microsofts antivirus

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S