TDC og banker: Milliontab på Coinclick

TDC og bankerne opgiver mikrobetalings-eventyret og lukker Coinclick. Ejerne har skudt millioner i Coinclicks betalingssystem, som hverken TDC eller bankerne er interesseret i at købe i dag. Alene i 2003 kostede eventyret ejerne 15 millioner kroner.

Mikrobetalingstjenesten Coinclick drejer nu nøglen om og opgiver at tjene penge på, at danskerne betaler mindre beløb over nettet.

Dermed er bankernes og TDC's mikrobetalings-eventyr endt i en dyr fiasko, der alene i 2003 kostede ejerne over 15 millioner kroner.

- Vi må desværre konstatere, at markedet for mikrobetalinger på nettet ikke udvikler sig, som vi havde forventet, siger Erik Nørgaard, administrerende direktør i PBS og bestyrelsesformand i Content Billing, der er virksomheden bag Coinclick.

Lars Fruergaard, administrerende direktør for Coinclick, oplyser, at selskabet ganske enkelt ikke kunne indfri det ambitiøse mål om at få 100.000 danskere til at mikrobetale ved årsskiftet.

- Vi havde kun 27.500 brugere og svært ved at tiltrække nye tjenester, så folk havde noget at bruge tjenesten til. Jeg tror ikke, at der er en fremtid for rendyrkede mikrobetalingssystemer herhjemme i dag, siger han.

Ingen vil købe Coinclick

Ifølge Lars Fruergaard vil hverken TDC eller bankerne føre Coinclick videre.

- Vi har naturligvis drøftet det med vores ejere, men aktuelt står der ingen køber klar på sidelinjen, siger direktøren.

Det bakkes op af Torben V. Holm, bestyrelsesmedlem af Content Billing og vicedirektør i TDC.

- TDC har ingen præference, hvad angår valg af betalingsform, når der handles over nettet, og TDC føler derfor intet behov for at være knyttet til et bestemt betalingssystem, når kunderne har gode alternativer at vælge imellem, siger han.

Lukningen betyder, at Coinclicks 27.500 brugere i disse dage får en mail om, at de enten kan lukke deres konto og få pengene udbetalt, eller at de kan bruge pengene til at købe ind på nettet den næste måned.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Publicis Sapient

    Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

    Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S