TDC giver data-kunder ekstra klagefrist

TDC har udsat forældelsesfristen i sagen om overbetaling for datalinier i slutningen af halvfemserne. TDC vil afvente Højesterets dom, efter Dansk IT og Novo Nordisk har anket.

TDC giver kunder, som ønsker at klage over deres regning for leje af datalinier, også kaldet faste kredsløb, en ekstra frist, inden deres krav bliver forældede.

TDC er blevet dømt til at betale erstatning til Novo Nordisk, fordi landsretten fandt, at TDC havde opkrævet for høj betaling for datalinierne fra 1998 til 1999.

Brugerorganisationen Dansk IT, som førte sagen på vegne af Novo, har dog anket dommen til Højesteret. Dansk IT mener, at erstatningen skulle gå helt tilbage til 1997. Det ville firedoble erstatningen, som i landsretten blev fastsat til godt en halv million kroner.

Sagen er principiel, fordi den berører alle, som købte faste kredsløb af TDC i den periode. TDC har tidligere indikeret, at hvis selskabet taber på alle punkter, kan sagen koste op mod en kvart milliard kroner.

Dansk IT havde bedt TDC om at udsætte forældelsesfristen i sagen, til den principielle sag er helt afsluttet ved Højesteret. Det kan vare meget længe endnu. Hvis ikke TDC havde udsat forældelsesfristen, skulle kunderne have lagt sag an mod teleselskabet 15. august. Derfor risikerede både kunder og TDC at bruge en masse unødige penge på sagsomkostninger, hvis ikke forældelsesfristen var blevet udsat.

- Vi udsætter forældelsesfristen til to måneder efter Højesterets afgørelse. Udsættelsen sker af hensyn til vores kunder, og den betyder, at kunderne nu kan afvente Højesterets afgørelse, før de træffer beslutning om at foretage sig yderligere, uden at deres krav forældes, siger chefjurist i TDC, Gitte Forsberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere