Artikel top billede

Sådan kan kommuner blive bedre til at styre it-leverandører

Nyt initiativ skal være med til at forbedre kommunernes styring af anskaffelser, kontrakter og leverandører. Her er opskriften.

Læs også:
Sådan kan det offentlige få fuldt udbytte af it-leverandørerne

Sådan vil staten presse it-priserne i bund

En ny drejebog fra Kombit skal være med til at optimere den kommunale it-leverandørstyring i indkøbsprocessen og i kontraktperioden.

Drejebogen skal ikke fungere som en fastlagt metode eller best practice for kommunerne, men derimod blot forsøge at sætte fokus på området.

"Konklusionen er, at man skal have en bevidsthed og fokus på dette område. Det handler særligt om at forbedre dialogen mellem kommunen og leverandør," siger Jesper Bo Seidler, leverandørchef for Kombit.

Erfaringerne er indsamlet fra kommunerne

Drejebogen for kommunal leverandørstyring er udarbejdet på baggrund af analyser i Favrskov, Næstved, Svendborg og Odense kommuner.

Sigtet har været at indsamle en masse erfaring omkring, hvad det er for nogle roller, funktioner og kompetencer, der skal være til sted for at have en optimal styring af sin leverandør, kontrakt og anskaffelse.

De fire kommuner har været organiseret forskelligt i forhold til it og ledelse, men det handler ikke om at fremhæve en enkelt metode.

"Vi har ikke ville validere nogle rigtige metoder for leverandørstyring, men derimod forsøgt at indsamle et solidt empirisk grundlag fra en gennemsnitlig kommune," siger Jesper Bo Seidler og fortsætter:

"Den erfaring, vi har indsamlet, viser helt konkret, at ved fokus på styring opnår kommunerne mere it for pengene." 

Men hvordan skal kommunerne holde fokus på styring?  

"Det handler helt basalt om at have en god dialog og plan for, hvordan man samarbejder med sin leverandør. Man skal ikke kun mødes, når der er problemer, men også når der er resultater og ændringer," siger Jesper Bo Seidler, leverandørchef for Kombit.

Han forklarer, at det lige netop er dét, det empiriske grundlag fra kommunerne viser. Nemlig at erfaringerne fortæller, at der er mange fordele ved undervejs at have fokus på sin dialog med leverandøren.

Sådan kommunerne videre

Og hvordan man i kommunerne vælger at skabe denne dialog eller samarbejdsplan, vil Kombit som sådan ikke blande sig i.

"Det er ikke noget, vi videre har organiseret. Vi har afsluttet projektet og indsamlet en hel masse viden på baggrund af indsatsen fra kommunerne," siger han og fortsætter:

"Nu forsøger vi bare at gøre det synligt og formidle det videre til kommunerne, som selv må tage de skridt, de mener, skal tages."

Kombit har Leverandørstyring som indsatsområde og følger derfor kontinuerligt op på Leverandørstyring. Du kan læse mere om Kombit's drejebog her.

Læs også:
Sådan får du styr på samarbejdet med din it-leverandør

Kombit om monopol-kritik: Det er sludder og spin!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere