Artikel top billede

It høvler byrder væk: Fra syv til to dages ventetid

Danske virksomheder døjer med administrative byrder for milliarder af kroner. Men it er et redskab, der blandt andet kan skære markant i ventetiden.

Erhvervs - og Vækstministeriet har netop offentliggjort den årlige opgørelse over virksomheders administrative byrder i forhold til det offentlige.

"Samlet set er de årlige administrative byrder for
erhvervslivet i 2012 faldet med cirka 370 millioner kroner årligt," hedder det.

Og it-tiltag og systemer er en medvirkende årsag.

I rapporten peger blandt andet to nye digitale initiativer, der skal gøre det nemmere at starte virksomhed.

Den ene er en digital guide, der giver nye virksomheder overblik over vigtige krav til registreringer og
indberetninger.

Det andet er også digitale tiltag omkring opstart af virksomheder.

"Den digitale løsning integrerer fire obligatoriske skridt for at starte virksomhed: CVR nummer, NemID medarbejdersignatur, NemKonto samt Digital postkasse og NemSMS," fremgår det, ligesom det oplyses, at løsningen gik i luften i
januar 2013.

NemSMS er i øvrigt en påmindelses-service til virksomhederne, så de ikke glemmer deres pligter i forhold til det offentlige

It giver bedre sagsbehandling

Men også på andre områder letter it byrderne for virksomhederne.

For det nævnes ofte, at "særligt de lange
sagsbehandlingstider - som en administrativ byrde og en hindring for vækst."

Hos Erhvervsministeriet gør et nyt, digitalt system det nemt og hurtigt at registrere selskaber.

"Sagsbehandlingstiden er med systemet blevet reduceret fra gennemsnitlig syv til to dage, og knap 20 pct. af virksomhederne får deres CVR-nummer inden for 30 minutter," hedder det i rapporten, der blev offentliggjort den 28. februar 2013.

Tidligere måtte Erhvervsstyrelsen i øvrigt afvise mange registreringer ved modtagelsen på grund af af fejl eller manglende oplysninger.

"Det er stort set ikke tilfældet længere, da systemet indeholder en række valideringer, der sikrer, at de nødvendige oplysninger er til stede og korrekte ved sagens indsendelse," oplyser ministeriet.

De kommende virksomhedsejere brugte før en halv time på at registrere en virksomhed.

"I det nye system er tiden reduceret til en tredjedel, og det
kan gå så hurtigt som fire minutter," hedder det i rapporten.

På byggesagsbehandling går det dog lidt mere tungt, men her nævnes, at KL arbejder på at øge digitaliseringen på området gennem et ansøgningssystem, som også skal kunne guide ansøgeren gennem hele ansøgningsforløbet.

"Det er målsætningen, at systemet vil kunne implementeres i 70 kommuner i 2014," oplyses det.

Sådan kan grunddata skabe værdi

Rapporten kommer også ind på et "Bedre samspil med det offentlige", fordi det er vigtigt, at virksomhederne oplever et effektivt samspil med det offentlige.

I oktober 2012 blev der indgået en aftale mellem regeringen og KL om at frigive grunddata.

"Frie tilgængelige grunddata skal blandt andet danne grundlag for, at data genbruges i det offentlige, og at der herved undgås dobbeltregistreringer og skyggeregistre."

"Det vil det betyde en stor lettelse for virksomhederne, der dermed kun vil skulle indrapportere oplysningerne én gang, ét sted," lyder det.

Samtidig peges der på, at grunddata har stor værdi for den private sektor.

"Dels fordi virksomheder bruger disse data i deres interne processer, dels fordi informationerne i de offentlige data kan udnyttes til helt nye typer af især digitale produkter og løsninger."

"Tidligere har administrative byrder og prisen for grunddata været en hindring for både iværksættere og etablerede virksomheder i at afprøve de forretningsmuligheder, der ligger i at udnytte de offentlige grunddata på nye, kreative måder," lyder det i rapporten.

Også virk.dk fremhæves i rapporten.

20.000 sager behandlet en tredjedel hurtigere

"Ved at bruge de digitale løsninger på Virk.dk sparer virksomhederne tid og penge. Brugen af Virk.dk er stigende
blandt virksomhederne," oplyses det.

Faktisk er antallet af indberetninger på Virk.dk steget i 2012 med 12 procent.

"Der blev således indberettet knap 3,5 mio. gange på Virk.dk i 2012, og ved udgangen af 2012 var der over en
halv mio. registrerede brugere på Virk.dk," står der i rapporten.

Digital ansættelsesguide

To ud af tre mindre og nye virksomheder har svært ved at overskue kravene fra det offentlige, når de skal ansætte den første medarbejder.  Også regler om orlov, ferie og sygemeldninger skaber bøvl.

"Undersøgelserne viser også, at mange selvstændige holder igen med at ansætte deres første medarbejder, fordi det er uoverskueligt," hedder der i rapporten.

Derfor har Erhvervsstyrelsen, Beskæftigelsesministeriet
og Skatteministeriet udarbejdet en ny guide "AnsætSelv" på Virk.dk, som hjælper virksomhederne, når de skal ansætte den første medarbejder og lige efter.

"Guiden har været efterspurgt blandt iværksættere, og allerede den første måned besøgte 5.500 virksomheder den
digitale guide," oplyses det.

Via den digitale guide bliver virksomhederne hurtigt klogere på de områder, der volder dem problemer.

20.000 sager

Også hos Arbejdsskadestyrelsen har man udviklet en digital løsning, der skal mindske byrderne for relevante parter, primært forsikringsselskaber.

Løsningen "Se sag" medfører administrative lettelser både for de berørte forsikringsselskaber, der ikke længere skal bruge tid på at modtage, fordele og arkivere sagerne, men også for Arbejdsskadestyrelsen, der sparer både tid på forsendelse, men også udgifter til papir og porto.

"Arbejdsskadestyrelsen modtager og behandler ca.
20.000 arbejdsskadesager fra forsikringsselskaber årligt, og indførslen af digital notifikation i arbejdsskadesager letter erhvervets administrative byrder ved at nedsætte tidsforbruget på behandling af sagerne med ca. en tredjedel," lyder det i rapporten.

Selvom små 400 millioner er skæret af de administrative byrder, så opgøres de samlede byrder fortsat til omkring 29 milliarder kroner, ifølge rapporten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere