Artikel top billede

Tre ud af otte kontorchefer stopper hos it-styrelse

Hele tre ud af otte kontorchefer hos Digitaliseringsstyrelsen siger nu farvel til deres stillinger.

Tre kontorchefer fra Digitaliseringsstyrelsen stopper.

Det bekræfter styrelsens direktør Lars Frelle-Petersen overfor Computerworld.

"Det er korrekt, at vi siger farvel til tre kontorchefer. Det er selvfølgelig voldsomt i en lille styrelse, men giver os også nogle muligheder for at sætte et nyt hold," lyder det i en skriftlig besked til Computerworld.

Ifølge direktøren har flere af kontorcheferne kurs mod det private erhvervsliv.

"Jeg er blandt andet glad for, at vi kan sende kontorchefer af sted til gode jobs i det private, selvom det er dygtige folk, som jeg også gerne ville have holdt på," lyder det videre fra Lars Frelle-Petersen.

De tre kontorchefer er Michael Busk-Jepsen, Michael Bach-Petersen og Jimmy Kevin Pedersen.

Michael Busk-Jepsen skal være underdirektør i Finansrådet og Michael Bach-Petersen skal være direktør i In2Media.

Herudover stopper Jimmy Kevin Pedersen, der beskæftigede sig med blandt andet Borger.dk, oplyser styrelsen.

Her er alle otte kontorchefer

Herunder er de otte kontorer under styrelsen og de tilhørende kontorchefer.

Beskrivelserne af kontorerne stammer fra styrelsens egen hjemmeside.

Kontor for strategi og analyse

Kontoret er tovholder på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi og koordinerer arbejdet med strategien internt og eksternt. Kontoret programleder programmet vedr. fuld digital kommunikation samt gennemfører effektiviseringsanalyser, der kan indgå i de årlige økonomiaftaler og finanslovsforhandlinger.
Kontorchef Ronnie Eriksson

Kontor for velfærdsteknologi

Kontoret er tovholder for den del af digitaliseringsstrategien, som vedrører velfærdsteknologi og arbejder med Fonden for Velfærdsteknologi, it på socialområdet, telemedicin m.v. Kontoret indeholder også kompetencecenter for internationale opgaver samt har ansvaret for fx Open Government initiativet.
Kontorchef Nina Husfeldt Clasen

Ministeriernes Projektkontor

Ministeriernes Projektkontor (MPK) skaber grundlaget for at professionalisere arbejdet med it-projekter i staten. Kontoret driver ministeriernes rådgivningssekretariat for it-drift, det er sekretariat for Statens IT-projektråd, det udvikler og vedligeholder den fællesstatslige it-projektmodel og statens business case-model, ligesom det har ansvaret for standardkontrakterne K01, K02 og K03.
Herudover har kontoret fokus på kompetenceudvikling, det driver netværksaktiviteter og tilbyder rådgivning og sparring til andre statslige myndigheder, når de står over for at skulle gennemføre store it-projekter. Kontoret råder over en projektlederenhed, bestående af erfarne og kompetente it-projektledere, der lejes ud til risikofyldte eller strategisk vigtige it-projekter i staten.
Kontorchef Morten Ellegaard

Kontor for it-anvendelse og benchmarking

Kontoret arbejder med at sikre bedre borgervendte digitaliseringsløsninger, herunder særligt i forhold til at sikre tilgængelighed og brugervenlighed, best practice i udvikling af selvbetjeningsløsninger samt undersøgelser af brugernes behov og kompetenceniveau samt fremdriften i den offentlige digitalisering.
Kontorchef Michael Bach Petersen

Kontor for borger.dk og digital kommunikation

Kontoret har ansvaret for driften og videreudviklingen af borger.dk, herunder styregruppen for borger.dk. Kontoret har endvidere ansvaret for at koordinere og gennemføre konferencer og kampagner i relation til overgangen til fuld digital kommunikation. Endelig har kontoret ansvaret for digst.dk, Statstidende samt Hof og Stat.
Fungerende kontorchef Louise Palludan Kampmann

Kontor for systemudvikling og grunddata

Kontoret har ansvaret for at skabe overblik over den fællesoffentlige digitale infrastruktur og levere en fælles ramme for it-arkitektur i den offentlige sektor. Kontoret står desuden for den fortsatte udvikling af borger.dk og er videncenter for systemudvikling i Digitaliseringsstyrelsen. Kontoret er endvidere ansvarlig for at sikre en mere effektiv distribution og genbrug af grunddata.
Kontorchef Jens Krieger Røyen 

Kontor for it-standardisering og sikkerhed

Kontoret har ansvaret for at koordinere arbejdet med it-standardisering og informationssikkerhed i den offentlige sektor, herunder hjælp til de statslige institutioner om implementering af sikkerhedsstandarden ISO27001. Kontoret står endvidere for drift og udvikling af den offentlige digitale signatur NemID, det elektroniske posteringssystem NemHandel og det fælleseuropæiske eFaktureringssystem PEPPOL og yder rådgivning om implementering af nye teknologier som fx cloud computing og open source.
Kontorchef Cecile Christensen

Kontor for digital post og betaling

Kontoret har ansvaret for at koordinere den tværoffentlige it-infrastruktur, herunder meddelelsesinfrastruktur (Digital post, NemSMS og fjernprint), sikkerhedsinfrastruktur (NemLog-in og den kommende fællesoffentlige fuldmagtsløsning) og betalingsinfrastruktur (NemKonto m.m). Kontoret har endvidere ansvaret for arbejdet med at forberede ikrafttrædelsen af Lov om offentlig digital post og for Videncenter for grøn it.
Kontorchef Michael Busk-Jepsen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis