EU giver Elon Musks sociale medie en bøde på 900 millioner kroner: Bryder loven

EU-Kommissionen uddeler en stor bøde til X for at bryde stor lovpakke.

Artikel top billede

(Foto: U.S. AIR FORCE ACADEMY)

EU-kommissionen har fredag udstedt en bøde til Elon Musks sociale medie X på 120 millioner euro, hvilket svarer til omkring 900 millioner kroner.

Det sker, fordi kommissionen mener, at X, som tidligere hed Twitter, har overtrådt sine gennemsigtighedsforpligtelser under forordningen om digitale tjenester (DSA).

Overtrædelserne omfatter et vildledende design af platformens “blå flueben”, manglende gennemsigtighed i dens annoncehåndtering samt manglende adgang til offentlige data for forskere.

“At vildlede brugere med blå flueben, skjule oplysninger om annoncer og udelukke forskere har ingen plads online i EU. DSA beskytter brugerne. DSA giver forskere mulighed for at afdække potentielle trusler. DSA genskaber tilliden til det digitale miljø.”

”Med DSA’s første afgørelse om manglende overholdelse holder vi X ansvarlig for at underminere brugernes rettigheder og undvige ansvarlighed,” udtaler Henna Virkkunen, ledende næstformand for teknologisk suverænitet, sikkerhed og demokrati hos kommissionen.

Vildleder og mangler gennemsigtighed

Det blå flueben findes vildledende, fordi det indikerer, at en konto er verificeret som noget specielt, men reelt kan alle brugere købe et blåt flueben uden, at X i virkeligheden verificerer, hvem der står bag kontoen.

"Denne vildledning udsætter brugere for svindel, herunder identitetsforfalskning og anden manipulation fra ondsindede aktører," fremgår det i kommissionens udmelding.

Selvom DSA ikke kræver bruger-verificering, forbyder den klart platforme at påstå, at brugere er verificeret, hvis der ikke faktisk har fundet en verificering sted.

Udover det blå flueben, slår kommissionen ned på X’s håndtering af annoncering, hvor der mangler gennemsigtighed og tilgængelighed.

"Tilgængelige og søgbare reklamebiblioteker er afgørende for forskere og civilsamfund til at opdage svindel, hybride trusler, koordinerede informationsoperationer og falske annoncer," skriver kommissionen.

Ifølge kommissionen indbygger X designfunktioner og adgangsbarrierer – såsom urimeligt lange behandlingstider – der undergraver formålet med et reklamebibliotek.

Der mangler også vigtige oplysninger, såsom indholdet og temaet for annoncen samt den juridiske enhed, der betaler for den.

Og endeligt opfylder X ikke sine DSA-forpligtelser om at give forskere adgang til platformens offentlige data.
X har ikke meldt noget ud om kommissionens beslutning, men den amerikanske vicepræsident JD Vance har brokket sig offentligt, hvilket Elon Musk har støttet.

"Der svirrer rygter om, at EU-Kommissionen vil give X bøder på hundredvis af millioner af dollars for ikke at have udøvet censur. EU bør støtte ytringsfriheden og ikke angribe amerikanske virksomheder for vrøvl," skrev Vance på X.

"Det er meget værdsat," svarede Elon Musk til Vance, skriver Politico.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil