Microsoft: Sådan skal kunder komme med i fællesskab

Interview: Dansker er med til at gennemføre stor transformation, som skal være med til at fostre nye måder at drive forretning på.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Læs også:
Microsoft: Sådan bliver fremtidens Dynamics

Microsoft: Nu retter vi fokus direkte mod CIO'erne

Økonomichef på jagt efter ny ERP: Så meget skal nyt system kunne

Microsoft Convergence, New Orleans: Microsoft vil gøre kommunikationen med kunderne mere intim, og her er det en dansker, der søger for at det sker.

"For Microsoft og kunderne er det ligegyldigt, om der snakkes med en partener, Microsoft eller helt tredje person, der kan løse et teknisk problem. Hvis Microsoft har information, der er vigtig for kunden, så skal de have den omgående," fortæller danske Christian Pedersen, der er Microsofts general manager for Dynamics AX.

Fra sin kontorstol ved hovedsædet i Redmond skal han kun hoppe tre pladser op i hierarkiet for at sidde på skødet af Microsofts øverste ansvarlige, Steve Ballmer.

For et år siden indledte Microsoft en transformation, hvor et velkørende social community for kunderne er målet.

Kunderne skal blive bedre til at dele viden med hinanden, og i sidste ende også få en større forståelse af, hvordan Dynamics AX kan bruges til meget mere end et klassisk ERP-system.

Microsoft: Det tager sin tid
Christian Pedersen har været med til at sætte tiltag i gang, men han fremhæver særligt teknologi-communitiet, hvor kunderne hjælper hinanden med tekniske spidsfindigheder.

"Vores technical community arbejder med nye informationer og nye learnings, der skal kommunikeres ud," siger han.

Og det er et markant skifte fra tidligere, hvor Microsofts kommunikation havde mange flere led.

"Med den tidligere model, så ville vi kommunikere ud til vores regioner, derefter til landene, derefter til partnerne, og endeligt fra partner til kunder,"

Microsoft: Bedre forståelse af AX medfører innovation
Men Christian Pedersens ambitioner på vegne af Dynamics AX går længere end blot teknisk kunde-kommunikation.

"Innovation sker på teknologi-siden, hvor Dynamics AX kan fostre nogle nye måder at drive forretning på," mener han og fortsætter:

"Og her ser jeg huller i mange virksomheder - specielt nu, hvor der sker så mange ting på teknologi-siden."

Klassisk tankegang hæmmer innovation

Derfor afsætter Microsoft nu også kræfterne ind på at få skabt forståelsen for, hvad Dynamics AX egentlig kan bruges til.

"Jeg tager til workshops hos de store kunder, hvor vi snakker kundens forretning halvdelen af dagen, og den anden halvdel kigger vi på, hvilke muligheder virksomhederne kan få ved at udnytte teknologierne på den rigtige måde," siger han.

"Vi skubber egentlig lidt på ved kunden, fordi vi ved, at det som regel er meget succesfuldt."

Ifølge Christian Pedersen drejer det sig om at få en ny tankegang ind i virksomhederne.

"Virksomhederne kan have den mere traditionelle tankegang, hvor it bare er et redskab. Men du har også den anden vej, hvor du har noget innovation, der sker på teknologi-siden, der kan fostre nye måder at drive forretning på." fortæller han.

Sådan sparer Dell milliarder med Dynamics AX

Selvom innovationen fordres hos Microsoft, så er god gammeldags konsolidering også en af de ting, som Christian Pedersen ligger særlig vægt på ved Dynamics AX.

Og han fremhæver Dells Dynamics AX løsning som et eksempel på en succesfuld konsolidering.

"Det, der skete for Dell henover årene var, at selskabet brugte specialiserede ERP-moduler i størstedelen af forretningen, som Dell fangede selv i et netværk af custom apps." siger han og fortsætter:

"Men når der kom nye krav fra forretningen om nye tiltag, så kunne de ikke eksekvere på det, og så var it pludselig blevet paralyseret i Dell."

Men gennem en omlægning til en standard Microsoft Dynamics AX løsning, kunne virksomheden pludselig pensionere godt 3.000 servere og skære en masse konsulenttimer fra.

"Nu sparer virksomheden omkring 280 millioner kroner om året på ren it," afslutter Christian Pedersen.

Læs også:
Microsoft: Sådan bliver fremtidens Dynamics

Microsoft: Nu retter vi fokus direkte mod CIO'erne

Økonomichef på jagt efter ny ERP: Så meget skal nyt system kunne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil