Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Sønderjysk fiberboss: Så mange nye fiberkunder får vi om dagen

Antallet af fiberkunder stadig i stærk stigning, viser SE's årsregnskab. Samtidig løfter SE-boss sløret for, hvordan han ville have grebet fiberstrategien an, hvis han kunne starte forfra.

Det sønderjyske fiberselskab SE har netop fremlagt regnskab for 2012. 

Tallene viser, at selskabet ikke nåede sin målsætning på 24.000 nye fiberkontrakter på et år, men alligevel slår selskabet hidtidige salgsrekorder og vækster med otte procent i forhold til væksten året før.

"Vi er meget tilfredse. Vi går fra 45.000 til 60.000 kunder, mens vores bundlinje i fiberforretningen vokser fra 53 millioner kroner til 104 millioner kroner. Det er en sund udvikling, at bundlinjen vokser hurtigere end omsætningen. Det indikerer, at omkostningsstrukturen, og den kommercielle platform har det godt," lyder det fra SE's direktør Niels Duedahl.

Ifølge SE er der altså kommet 41 nye kunder om dagen i 2012. Det har dog ikke været muligt at få oplyst indtjeningen pr. kunde.

Ifølge SE's kommunikationschef Jan Lyng Lauridsen skyldes det, at "vi befinder os i høj vækst og der er dermed forskel på indtjeningen pr. kunde først og sidst på året, ligesom der er stor forskel på det produktmix, som kunderne køber."

Heller ikke omsætningen på fiberforretningen kan direkte læses i regnskabet, men lyder ifølge kommunikationschefen på 252 millioner kroner i 2012, en stigning på 62 millioner fra året før.

Stor fremgang hos erhvervskunderne

På spørgsmålet om hvor de nye kunder kommer fra, fortæller Niels Duedahl, at især salget til erhvervslivet går over al forventning.

"Vi har to hovedben i dag. Selvfølgelig driver privatsalget til de private husstande en stor del af vores forretning, men salget til erhvervslivet ser også ekstremt lovende ud," fortæller Niels Duedahl.

"Vi har passeret 3.500 erhvervskunder i vores område på fiber, og det er nogle meget lukrative kunder, både fordi aftalerne er større og løber længere, og samtidig tilkøber de ofte en række services såsom overvågning, ekstra udrykningstid og så videre," siger han og forklarer, at SE's tilbud til erhvervslivet spænder over levering af fiber til drift og opbygning af netværk foruden erhvervstelefoni.

Han tilføjer, at SE underskriver omkring 150 nye aftaler med mindre erhvervskunder om måneden. Også et par af de helt store får fiber via SE.

"Vi har været heldige at lukke nogle meget store aftaler. For et par år siden fik vi Danfoss om bord med 2.000 hjemmearbejdspladser på fiber og herudover har vi fået Lego og Siemens Windpower med henholdsvis 1.000 og 1.200 hjemmearbejdspladser," siger Niels Duedahl, der sammen med en del andre af SE's chefer selv har en fortid i Lego.

Det ville vi have gjort anderledes i dag

Niels Duedahl erkender, at erhvervslivet ikke var i fokus, da SE startede fiberudrulningen for fem år siden.

Og set i bagklogskabens klare lys ville han have vendt hele strategien på hovedet, så fiberselskabet, hvis de skulle gøre det om, var startet der, hvor pengene er.

"Hvis jeg skulle starte forfra på fiberprojektet i dag, så skulle vi have sat meget mere fokus på erhvervskunderne og boligforeningerne som døråbner for hele vores forretning," erkender Niels Duedahl.

Ingen succes hos boligforeninger

Han tilføjer, at boligforeninger ikke fylder særlig meget i forretningen i dag, selv om SE ikke har lagt skjul på, at selskabet gerne vil have en større bid af kunderne i segmentet, som Yousee sidder solidt på i dag.

For eksempel har SE forsøgt at købe en større boligforening i Varde, der dog ikke er faldet for bejleriet, men tværtimod for nylig underskrev en fem-årig aftale med SE's største konkurrent, TDC-ejede Yousee.

"Boligforeninger er helt klart et strategisk indsatsområde for os, men vi har ikke lukket de store kontrakter endnu. Men det er selvfølgelig noget, vi kigger voldsomt ind i," siger han.

Han tilføjer, at fiberselskabernes fælles markedsføringselskab Waoo først for nylig lancerede en løsning målrettet boligforeningerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere