Dansk gigant: Sådan har vi lean-optimeret vores it-afdeling

Lean er ikke kun noget der er forbeholdt den brede forretning. It-afdelingen skal tænkes med, og det giver udslag på bundlinjen. Se her, hvordan du kan gøre det med succes.

Artikel top billede

Tilbage i 2006 indtræder Flemming Tomdrup som ny administrerende direktør i Solar - Danmarks 38. største virksomhed. 

En måske noget anonym teknisk grossistvirksomhed med speciale inden for el, vvs og ventilation.  

Men med lidt over 3.500 medarbejdere, en omsætning der nærmer sig de 13 milliarder kroner og mere end 150.000 artikelnumre, er der ikke tale om en lille og enkel virksomhed. 

Den nye direktør går sammen med resten af ledelsen straks igang med at udarbejde en ny strategi, der skal gøre Solar mere strømlinet og samtidig fokusere på vækst. 

Projektet får navnet New Solar 2010.

Lean bliver det overordnede omdrejningspunkt

Her kommer lean ind i billedet, sammen med andre aktiviteter, som også sættes igang.  

Lean skal bidrage til at styre Solar mod de nye tinder, og derfor bliver Klaus Lyck Petersen ansat til at stå i spidsen for at fokusere på lean-implementering i Solar. 

Og igennem en karrierer, der har haft Lean som omdrejningspunkt, vidste han i samarbejde med Solars ledelse, hvad der skulle arbejdes med fra start.  

"Vores approach er, at lean fungerer først og fremmest ikke, hvis der er silotankegange. Hele organisationen skal have samme viden om, hvor den skal hen, og hvorfor den skal derhen," siger Klaus Lyck Petersen.

Synlig ledelse og kommunikation er vejen frem

Her er kommunikation og synlighed alfa omega. 

"Det er særligt en synlig ledelse og kommunikation, der skal skabe denne forståelse for hele organisationen, og hvordan den spiller sammen. Alle medarbejdere skal have det samme billede - så planerne, målene og processerne skal op på tavlerne," siger han. 

Klaus Lyck Petersen og hans team gik derfor med det samme igang med, at få nedbrudt de betonvægge, der var mellem de forskellige afdelinger og funktioner i virksomheden. 

"Det handler om at få virksomheden til at arbejde sammen i stedet for, at hver forretningsdel sidder isoleret og fokuserer på sin egen lille del uden nogen fornemmelse for den overordenede sammenhæng," pointerer Klaus Lyck Petersen.  

Forretnings-processerne blev langsomt optimeret

Således kom virksomheden langsomt til mere og mere at spille sammen på tværs af organisationen, og som følge heraf blev de forskellige processer mere og mere optimeret og effektiviseret.

"Det er simpelthen ikke særlig fornuftigt, at hver afdeling sidder og laver deres egne ting uden at kende det samlede billede. Istedet fik vi implementeret synlige og konkrete mål, som medarbejderne kunne forholde sig til," siger han og fortsætter: 

"Og meget vigtigt, vi fik forklaret dem, hvorfor målene så sådan ud."

Til sidst kom lean-tankegangen også til it-afdelingen. I forbindelse med et stort SAP-implementeringsprojekt, blev det særlig synligt, at heller ikke it-folkene kunne sidde i deres egen silo.

Så kom Lean til it-afdelingen

"Det var ikke meget anderledes i it-afdelingen. Folk er først skeptiske over de nye forandringer, men vi havde jo vores resultater og erfaring fra den tidligere lean-implementering, så vi havde argumenterne på plads og kendte forløbsmønsteret," fortæller Klaus Lyck Petersen. 

I mange sammenhænge var det derfor ikke meget anderledes at implementere lean i it-afdelingen end i resten af virksomheden. Det handlede om at få implementeret synlig ledelse, KPI (Key Performance Indicators) og konkrete mål.  

Èn ting var alligevel anderledes

Men en ting var dog mere speciel, når det kom til it.

"Når du står på et lager, kan du nemt se, hvad der foregår. Vi har en kasse her, den bliver registreret og flyttet derover, og så kommer der en lastbil, og henter den, hvorefter den til sidst er ude hos kunden," forklarer han.

Men det er langt fra sådan, det fungerer, når det kommer til it.

"I it-afdelingen har vi alle de her sorte kasser, hvor du kan ikke se, hvad der foregår. Synligheden er ikke den samme med it, så det var en udfordring," siger Klaus Lyck Petersen.

Men ved at visualisere it-processerne fik Solar også taget hul på at strømline it-afdelingen.  

"På et tidspunkt havde vi for eksempel et problem, hvor it-folkene ikke kunne forstå, hvorfor der var et problem ved at gå over på SAP-templaten. Derfor tog vi dem med ud af huset, og ud til de kollegaer. som sad i processen. Efter at de var blevet involveret i processen, forstod de meget bedre, hvad det var det handlede om, og hvorfor de var nødt til at ændre noget i systemet," forklarer Klaus Lyck Petersen.

Sådan blev it-afdelingen optimeret

Noget af det første man gjorde i it-afdelingen var desuden, at få sat tavler op. For det var netop sådanne værktøjer, der var med til, at få visualiseret processer, mål og resultater. 

Desuden fik også it-afdelingen et endnu større fokus på både den interne og eksterne kunde. 

"Der skal være et kundefokus hele vejen rundt i virksomheden, også hos it-folkene. Det er meget vigtigt, når vi taler lean at have det på plads. De skal vide, hvad de laver, og hvorfor de laver det," siger han og fortsætter:

"Når udviklerne virkelig forstår kundernes eller medarbejdernes behov, så kan de også meget bedre lave et system eller en udvidelse, der rammer rigtigt."

For i sidste ende er det ikke it'en, der er førsteprioritet.

Derfor er it ikke det vigtigste

"Det er vores grossist-virksomheden, det hele handler om - ikke vores it. Hvis forretningen ikke er der, så er der heller ikke noget it," siger Klaus Lyck Petersen og fortsætter: 

"Det har været vigtigt, at få forklaret det i it-afdelingen - at it'en altså skal understøtte forretningen og ikke omvendt. Det handler om at udvikle det, der bliver bedt om til den rigtige kvalitet og tid - ikke bare et system, der er fantastisk i it-folkenes øjne."

Lean er en længere og vedvarende proces

Står man på tærsklen til, at ville implementere lean, skal man nok lige sætte et par år af. Det er nemlig ikke noget man bare lige implementerer over natten. 

"Vores leanprojekt har vel taget 3-4 år, før vi kunne sige, at nu var det implementeret i hverdagen. Og det er altså først her, at man virkelig få udbytte af det," siger han. 

Men selvom de er kommet et langt stykke med lean i Solar, er det ikke noget man bare lægger på hylden.

"Du når aldrig toppen af bjerget. Der er altid forbedringen, der kan optimere forretningen og processerne. Jeg ser det mere som en snebold, som ruller. Den er stor og stærk nu - men den skal gerne vokse sig endnu større, og det er også vigtigt at bevare en ydmyghed overfor den opgave, vi arbejder på," pointerer Klaus Lyck Petersen. 

Det har Solar fået ud af lean

Solar ønsker ikke at slynge om sig med kroner og øre i forhold til, hvad de har fået ud af projektet. Men Klaus Lyck Petersen løfter alligevel lidt af sløret for, hvor forretningen har fået skabt værdi.   

"Vores virksomhed har fået en helt anden type ledere. De er involverede, engageret og mere lyttende. De er mere en samarbejdspartner end en ordrer-givende person. I stedet for at give løsningen, så er de med til at udvikle forretningen ved at stille spørgsmål - det er en synlighed, som ikke kan gøres op i penge," siger han og fortsætter:

"Det afspejler sig selvfølgelig hos medarbejderne og på mere effektive processer. Vi fik for eksempel reduceret vore fejlprocent væsentligt på vores lager. Og som vi ved, koster fejl penge både i håndtering, kundefrustration og prisen på varen, der er involveret."

Følgende video giver Klaus Lyck Petersen et mere uddybende oplæg omkring at bygge lean-infrastruktur ved hjælp af it.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S