Forklaringen fundet: Derfor blev Yousee ramt af nedbrud

Tv-udbyderen Yousee har gennemgået sidste uges store nedbrud, der ramte op mod 1,2 millioner kunder i hele Danmark. Læs her, hvordan det hele kunne gå så meget i ged.

Artikel top billede

Den TDC-ejede tv-udbyder Yousee har gennemgået hele forløbet, der i sidste uge fik skærmen til at flimre og sende kanaler helt i sort hos selskabets omkring 1,2 millioner kunder.

Fejlene skyldtes en sammenblanding af mange ting, men helt overordnet blev al bøvlet ironisk nok født af Yousees bestræbelser på at sikre et bedre tv-signal i fremtiden.

Det skriver Yousee på sin hjemmeside, hvor selskabet redegør for, hvordan signalet kunne pixelere og gå i sort på enkelte kanaler i flere dage.

Ville gøre det bedre

Hele baggrunden for uheldet er, at Yousee har været i gang med at opgradere sit sendeudstyr siden foråret 2012, hvor selskabet oplevede to store nedbrud.

"De to nedbrud havde vist en sårbarhed i den tekniske opbygning, der under uheldige omstændigheder kunne forstyrre det system, der modtager, behandler og videresender specielt satellitbaserede kanaler," begrunder Yousee den ønskede opgradering i sin redegørelse.

For at kvalitetssikre sin infrastruktur besluttede Yousee i foråret 2012 at ombygge og opgradere sin hovedstation på Borups Alle i København, hvor bygningen er kendt som "Telefonhuset".

Ombygningen indebar som et af de vigtigste punkter en omlægning af centralens datanetværk, som skulle gøre netværket mere stabilt og i stand til at sende flere og flere kanaler i HD.

Efter allerede at have foretaget op mod 50 ombygninger siden maj 2012 skulle Yousee så natten til onsdag den 1. maj i sidste uge ombygge centralens centrale IP-netværk fra et såkaldt lag 2 til lag 3 for at undgå data-oversvømmelse i forbindelse med eksempelvis omlægning af almindelige kanaler til HD-kanaler.

Undervejs i denne ombygning skulle flere netværksenheder lukkes og opgraderes med ny software, inden de kunne sættes i gang igen med nye adresse-tabeller - en manøvre, der skulle afvikles på få timer og i en ganske bestemt rækkefølge.

De mange fejl opstår

I løbet af natten til onsdag den 1. maj står det klart, at der er problemer med ombygningen af netværket.

Systemet blev overbelastet, pixeleringer, billedudfald og lydproblemer står i kø på kabelnettet, hvorefter Yousees teknikere forsøger at få styr på situationen ved at genetablere tv-kanal én ad gangen.

"Processen trak ud, og sidst på eftermiddagen manglede der fortsat ti kanaler, da man besluttede at standse arbejdet. På det tidspunkt havde teknikerne arbejdet 15 timer i træk. Risikoen for, at der ville opstå nye fejl undervejs, var høj, og man nærmede sig tv's prime time, hvor millioner af danskerne ser tv samtidig," lyder det i Yousees hændelsesforløb.

Du kan forvente nye afbrydelser inden længe

Samtidig med dagen skrider frem med fejl på flere kanaler, øges også antallet af gnavne indlæg på Yousees Facebook-side, der dog først for alvor eksploderer, da der viser sig at være flimmer og pixeleringer henover en Champions League-fodboldkamp på tv-kanalen 3+, hvilket får fodboldfolket til at fare i flint på Facebook.

En data-overvågningsenhed bliver udpeget som syndebuk, da den trak så store datamængder gennem netværket, at tv-signalets udsendelsesroutere blev overbelastede og begik de fejl, der kunne ses på skærmen som flimmer og pixeleringer.

"Konkret var der tale om en kombination af en akut stigning i forbruget af on demand tv (start forfra, tv-arkiv og filmleje), måleenhedens store dataforbrug samt datatrafikken fra de almindelige tv-kanaler, der havde udløst en kendt svaghed i centralens routere. De pågældende routere kunne under særlige omstændigheder fejle, hvis de blev belastet med en kombination af unicast og multicast trafik, og det var præcist det, der skete," forklarer Yousee om nedbruddet.

Efterspillet hos Yousee

Mens onsdag i sidste uge hos Yousee gik med at slukke småbrande og den store brand under fodboldkampen, blev torsdagen brugt til at analyse fejlene og få gang i de resterende 10 tv-kanaler, som ikke var kommet i løbet af onsdagen.

Igen torsdag aften var der fodbold - denne gang fra Euro League - og teknikerne kastede hen i mod aftenen alle kræfter ind på at få genetableret kanal 9, hvor fodboldkampen blev sendt på.

"I løbet af fredag blev de sidste kanaler genetableret, men enkelte af dem måtte nøjes med at blive distribueret i den gamle SD-kvalitet. SD kræver kun en tredjedel af den datamængde, som en HD-kanal kræver, og for ikke igen at overbelaste routerne måtte man i første omgang nøjes med det gamle signal," forklarer Yousee om sit lange nedbrud.

Fremadrettet vil Yousee gøre sin netværksudskiftning færdig, inden turen kommer til de gamle routere, som skal udskiftes med nye af slagsen, der kan håndtere mere trafik og adskille unicast og multicast bedre, så der ikke igen opstår blandingstrafik, som ultimativt kan kaste routerne ud i en overbelastning.

Hele ombygningen forventes at være færdig inden sommerferien, hvor Yousee-kunder inden vil opleve mindre (og planlagte) afbrydelser, som dog hovedsageligt foregår i løbet af natten, når tv-udbyderen opgraderer sit system.

Læs også:

YouSee-nedbrud på tredje døgn: Kunder kræver erstatning

Yousee: Derfor får kunder ingen kompensation efter nedbrud

Derfor blev millioner af danskere ramt af stort Yousee-nedbrud

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Region Sjælland

Timengo DPG

Teknisk Support Lead

Københavnsområdet

Jyske Bank

Senior Informationsarkitekt

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil