Yahoo og Google i kamp om dansk marked

Yahoo og Google går nu i åben kamp om de nordiske kunder til sponserede søgeresultater. Yahoo-selskabet Overture åbner nordiske kontorer, og Google ventes også snart at få nordiske ansatte.

Selv om Yahoo for nylig har lukket sin skandinaviske portal, satser selskabet alligevel på at tjene penge i Danmark.

Yahoo-selskabet Overture, som sælger reklameplads på søgeresultater via automatiserede auktioner, har netop åbnet kontor i Stockholm, og til foråret vil der også blive åbnet et dansk kontor.

Samtidig lancerer Overtures såkaldte sponserede søgeresultater på de nordiske udgaver af MSN, Alltheweb og Altavista.

Lagt op til kamp

Google lancerede sidste år i forholdsvis ubemærkethed salget af søgerelaterede reklamer på Google.dk og meddelte for nylig, at selskabet ledte efter den rigtige profil til at lede et nordisk kontor.

Dermed er der lagt op til kamp om det gryende marked for sponserede søgeresultater på det nordiske marked, og Overture satser nu på at skabe sig et forspring, forklarer den nordiske direktør, Ola Svensson.

- Det er helt klart Google, vi skal konkurrere med, og selskabet er jo også på vej til Norden. Så nu lancerer vi tjenester på alle de nordiske markeder, siger Ola Svensson.

Overture var først på markedet med salg af sponserede søgeresultater og havde i 2002 en omsætning på estimerede fire milliarder kroner.

Ola Svensson har ikke et samlet resultat fra 2003, men fortæller, at den samlede omsætning for Overture på søgeresultater i tredje kvartal 2003 var på 1,6 milliarder kroner.

Google har tre ud af fire søgninger

Googles tilsvarende omsætning var på cirka 1,7 milliarder kroner i hele 2002, men selskabet har sat turbo på forretningsområdet igennem sidste år og har kunnet udnytte sin stærke dominans på søgeresultater. Det anslås, at Google står bag tre ud af fire søgninger på verdensplan.

I søgemaskine-optimeringsselskabet Notabene.net er direktør Jakob Hagemann glad for at se de to selskaber etablere sig på nordisk grund.

- Der er helt klart lagt op til kamp om de danske annoncekroner, og vi følger det meget tæt, siger Jakob Hagemann.

Han forestiller sig, at der vil ske et større skift i, hvordan selskaber vælger at annoncere på internettet til søgerelaterede annoncer med betal-per-klik-modellen, som både Overture og Google står for.

- Det kan være på portaler, søgemaskiner eller hvilket som helst medie på nettet, siger han.

Yahoo har fyret Google

Næsten samtidig med det nordiske fremstød for Overture har Yahoo meddelt, at man - som det længe har været ventet - vil droppe Google som søgeteknologi til fordel for egne søgeteknologier.

Sammensat med lukningen af Yahoo i Norden betyder det ifølge Jakob Hagemann et lille tilbageslag for Google, fordi det indtil videre har været Google, der stod for søgningerne på de nordiske Yahoo-websteder.

Yahoo har igennem de seneste to år opkøbt flere selskaber for at kunne konkurrere på søgeresultater. De opkøbte selskaber inkluderer søgemaskinen Inktomi, som blev købt for 1,4 milliarder kroner. Overture blev indkøbt for næsten 10 milliarder kroner sidste år.

Markedet for sponserede søgeresultater er vokset støt gennem de seneste tre år. I 2001 udgjorde markedet beskedne tre milliarder kroner på verdensplan.

Men tallet forventes at være nået op på omkring 42 milliarder kroner i 2007, vurderer analysehuset Jupiter, som anslår omsætningen i Europa i 2004 til cirka 2,4 milliarder kroner.

Analysehuset Forrester vurderer, at sponserede søgeresultater vil udgøre 83 procent af al markedsføring på internet i 2007.

Som endnu et tegn på den styrkede konkurrencesituation mellem Yahoo og Google, meldte begge selskaber i denne uge ud, at man har indekseret et nyt stort antal web-sider.

Google har øget sit antal af indekserede sider til knap 4,3 milliarder sider mod 3,3 milliarder tidligere på ugen. Yahoo har ikke givet et præcist tal for sit indeks' størrelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere