Selv om Yahoo for nylig har lukket sin skandinaviske portal, satser selskabet alligevel på at tjene penge i Danmark.
Yahoo-selskabet Overture, som sælger reklameplads på søgeresultater via automatiserede auktioner, har netop åbnet kontor i Stockholm, og til foråret vil der også blive åbnet et dansk kontor.
Samtidig lancerer Overtures såkaldte sponserede søgeresultater på de nordiske udgaver af MSN, Alltheweb og Altavista.
Lagt op til kamp
Google lancerede sidste år i forholdsvis ubemærkethed salget af søgerelaterede reklamer på Google.dk og meddelte for nylig, at selskabet ledte efter den rigtige profil til at lede et nordisk kontor.
Dermed er der lagt op til kamp om det gryende marked for sponserede søgeresultater på det nordiske marked, og Overture satser nu på at skabe sig et forspring, forklarer den nordiske direktør, Ola Svensson.
- Det er helt klart Google, vi skal konkurrere med, og selskabet er jo også på vej til Norden. Så nu lancerer vi tjenester på alle de nordiske markeder, siger Ola Svensson.
Overture var først på markedet med salg af sponserede søgeresultater og havde i 2002 en omsætning på estimerede fire milliarder kroner.
Ola Svensson har ikke et samlet resultat fra 2003, men fortæller, at den samlede omsætning for Overture på søgeresultater i tredje kvartal 2003 var på 1,6 milliarder kroner.
Google har tre ud af fire søgninger
Googles tilsvarende omsætning var på cirka 1,7 milliarder kroner i hele 2002, men selskabet har sat turbo på forretningsområdet igennem sidste år og har kunnet udnytte sin stærke dominans på søgeresultater. Det anslås, at Google står bag tre ud af fire søgninger på verdensplan.
I søgemaskine-optimeringsselskabet Notabene.net er direktør Jakob Hagemann glad for at se de to selskaber etablere sig på nordisk grund.
- Der er helt klart lagt op til kamp om de danske annoncekroner, og vi følger det meget tæt, siger Jakob Hagemann.
Han forestiller sig, at der vil ske et større skift i, hvordan selskaber vælger at annoncere på internettet til søgerelaterede annoncer med betal-per-klik-modellen, som både Overture og Google står for.
- Det kan være på portaler, søgemaskiner eller hvilket som helst medie på nettet, siger han.
Yahoo har fyret Google
Næsten samtidig med det nordiske fremstød for Overture har Yahoo meddelt, at man - som det længe har været ventet - vil droppe Google som søgeteknologi til fordel for egne søgeteknologier.
Sammensat med lukningen af Yahoo i Norden betyder det ifølge Jakob Hagemann et lille tilbageslag for Google, fordi det indtil videre har været Google, der stod for søgningerne på de nordiske Yahoo-websteder.
Yahoo har igennem de seneste to år opkøbt flere selskaber for at kunne konkurrere på søgeresultater. De opkøbte selskaber inkluderer søgemaskinen Inktomi, som blev købt for 1,4 milliarder kroner. Overture blev indkøbt for næsten 10 milliarder kroner sidste år.
Markedet for sponserede søgeresultater er vokset støt gennem de seneste tre år. I 2001 udgjorde markedet beskedne tre milliarder kroner på verdensplan.
Men tallet forventes at være nået op på omkring 42 milliarder kroner i 2007, vurderer analysehuset Jupiter, som anslår omsætningen i Europa i 2004 til cirka 2,4 milliarder kroner.
Analysehuset Forrester vurderer, at sponserede søgeresultater vil udgøre 83 procent af al markedsføring på internet i 2007.
Som endnu et tegn på den styrkede konkurrencesituation mellem Yahoo og Google, meldte begge selskaber i denne uge ud, at man har indekseret et nyt stort antal web-sider.
Google har øget sit antal af indekserede sider til knap 4,3 milliarder sider mod 3,3 milliarder tidligere på ugen. Yahoo har ikke givet et præcist tal for sit indeks' størrelse.