Danskernes SMS-forbrug eksploderer

SMS er blevet en folkesport for danskerne. Alene i andet halvår 2003 steg det gennemsnitlige antal SMS-beskeder per mobilkunde fra to til tre om dagen. Telia giver med sine gratis SMS'er alle konkurrenterne baghjul. Direktøren erkender, at der ikke kan tjenes penge på SMS'er, men slår sig til ro med, at kunderne også bruger andre tjenester.

SMS-forbruget har længe været i stigning i Danmark, men væksten fik i slutningen af sidste år raketbrændstof.

I de første seks måneder af 2003 sendte de danske mobilkunder gennemsnitligt knap to SMS-beskeder om dagen, mens de i årets sidste seks måneder skød knap tre SMS'er afsted om dagen.

I alt sendte danskerne i årets sidste seks måneder knap 2,5 milliarder SMS-beskeder. Det viser en ny statistik fra IT- og Telestyrelsen.

Telia klart i spidsen

Påfyldningen stod først og fremmest Telia for. Telia tegnede sig alene for 62 procent af SMS-stigningen herhjemme.

Telias stigning fra at stå for en tiendedel til en tredjedel af alle SMS-beskeder skyldes, at selskabet sælger et abonnement, som gør det gratis at sende SMS'er.

Selv om Telia kun har hver tiende mobilkunde i Danmark, er selskabet langt det største mobilselskab, når det gælder SMS'er, mens TDC's markedsandel næsten halveret til blot 13 procent sidste år.

I Telia erkender direktør Jesper Brøchner, at Telia isoleret set taber penge på de mange SMS'er. Hver gang en Telia-kunde sender en SMS til en kunde i et andet mobilselskab, skal Telia nemlig betale 20 øre til modtagerens mobilselskab.

- Jeg ved godt, at vi ikke kan leve af gratis SMS eller af billige samtaleminutter. Derfor er vi nødt til at få kunderne til at bruge MMS (billedbeskeder, red) og andre ting for at tjene lidt, siger han.

Telia har solidt forspring på MMS

Det er det svenske selskab, som har været kendt for sine milliardtab i Danmark, lykkedes ganske godt med. Selskabet solgte nemlig 31 procent flere samtaleminutter til kunderne i andet halvår.

Endnu mere markant er det, at Telia også sidder på næsten en tredjedel af markedet for billedbeskeder, MMS. Dem forærer selskabet nemlig ikke væk. De koster som hos hovedparten af konkurrenterne tre kroner stykket.

Endnu udgør de danske MMS-beskeder kun en promille af de simplere og billigere SMS'er. Men MMS-markedet blev mere end firdoblet alene i andet halvår af 2003.

Ifølge Jesper Brøchner er der tale om en bevidst strategi, hvor Telia har vundet de gode kunder ved at tilbyde den avancerede telefoner med blandt andet kamera og MMS til billige penge.

Samtidig har Telia åbnet for datateknologien GPRS i forbindelse med de nye abonnementer, og forbruget af mobildata vokser stødt, om end fra et meget lavt niveau. I andet halvår blev det mere end fordoblet til knap 800 GB.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere