Banker og teleselskaber i strid om taletid

Finanstilsynet vil underkaste mobilselskabernes taletidskort de samme regler som Dankortet, når de bruges som betalingsmiddel. Bankerne jubler, mens teleselskaberne frygter, at de nye regler vil ødelægge telebranchen og bremse udrulningen af 3G-tjenester.

Finanstilsynet forsøger at finde vej i det oprørte hav, som er pisket op af en strid mellem banker og teleselskaber om taletidskort til mobiltelefoner, skriver Børsen.

Finanstilsynet ligger i disse dage sidste hånd på et nyt sæt regler, der kan betyde, at mobilselskabernes taletidskort fremover skal opfattes som et elektronisk betalingsmiddel på linje med Dankortet.

De nye regler gælder, når taletidskortene bruges til at købe indhold til mobilen fra en tredjepart, logoer og ringetoner til mobiltelefoner.

Derfor skal teleselskaberne fremover overholde de samme regler og krav som bankerne, når de sælger indhold til forbrugerne over mobilen og lader dem betale med taletidskort.

I praksis kan det tvinge teleselskaberne til at oprette et separat aktieselskab, der skal drive hele indholdsforretningen.

Det nye regelsæt får mobilselskaberne til at protestere. De mener, at det vil udløse store udgifter og virke som et benspænd for udbredelsen af 3G.

- Forslaget savner indsigt i virkeligheden. Skal vi udskille en del af vores forretning, bliver vi nødt til at have to systemer til alting og ansætte en masse nye mennesker i televirksomheder, som allerede er presset økonomisk. Det er decideret ødelæggende for branchen, siger koncerndirektør i Orange, Morten Christiansen, til Børsen.

Finanstilsynet skulle mandag have besluttet, om regelsættet skulle indføres eller ej, men teleselskabernes klagesange ser ud til at have båret frugt, da Finanstilsynet udskød beslutningen på ubestemt tid.

- Vi har besluttet at indkalde parterne til en drøftelse, så de kan fremføre deres synspunkter, og så må vi se, hvordan sagen bliver løst, siger Finanstilsynets direktør, Henrik Bjerre-Nielsen, til Børsen.

Annonceindlæg fra NetNordic

De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S