Sådan ruster PET sig til at jagte cybertrusler

I kølvandet på historisk hackerangreb opretter PET nu en ny særlig sektion for cybertrusler. Samtidig kræver it-branchen en national handlingsplan for it-sikkerhed.

Artikel top billede

Danmarkshistoriens største hackerangreb, hvor personer fik adgang til blandt andet dybt følsomme oplysninger fra politiets it-systemer, får nu konsekvenser.
 
Politiets Efterretningstjeneste, PET, meddeler i en pressemeddelelse, at man vil oprette en ny it-enhed.

Med henblik på at styrke indsatsen i forhold til cybertrusler og cybersikkerhed opretter PET nu en særlig Cybersektion i efterretningstjenestens operative afdeling, hedder det.

Samtidig skal samarbejdet med Forsvarets Efterretningstjeneste og dets Center for Cybersikkerhed styrkes.

Således skal "oplysninger om mulige strafbare forhold undergivet dansk straffemyndighed, som tilvejebringes af Forsvarets Efterretningstjenestes Center for Cybersikkerhed, overdrages til PET's Cybersektion med henblik på politimæssig forankring og iværksættelse af politimæssig efterforskning enten i PET eller i det øvrige politi".

For det tredje oprettes en "Cyber Task Force" i PET's regi bestående af repræsentanter for PET, Rigspolitiet, politikredsene og Rigsadvokaten, oplyses det.

"Udviklingen på dette område har både direkte og indirekte betydning for den nationale sikkerhed, og uanset om der er tale om cyberspionage, cyberterrorisme, hacker-aktivisme eller blot simpel økonomisk kriminalitet, så er der grundlæggende tale om strafbare forhold, som nødvendigvis må være genstand for en robust, omfattende og effektiv politimæssig efterforskning, hvor vi mobiliserer alle fornødne kapaciteter og kompetencer med henblik på at identificere, pågribe og retsforfølge gerningsmændene," udtaler PET's chef, Jesper Scharff, i meddelelsen.

Behov for handlingsplan

Også i kølvandet på den store hacker-sag, der fortsat efterforskes, og som landets justitsminister har udtalt, at vi aldrig tidligere har set i omfang, kræver IT-Branchen en national handlingsplan på området.

"I løbet af de sidste dage, uger og måneder er det for alvor blevet tydeligt for enhver, hvilke sikkerhedsudfordringer vi står med. Det er en trussel, vi skal tage langt mere alvorligt, end vi har gjort tidligere," udtaler direktør Morten Bangsgaard fra IT-Branchen til berlingske.dk.

Han foreslår således regeringen med finansministeren for bordenden at udarbejde en national sikkerhedsplan for vores digitale samfund.

Til samme avis udtaler it-ordfører Trine Bramsen fra Socialdemokratiet, at den store hacker-sag er en anledning til, at myndighederne tjekker deres kontrakter med it-leverandører, hvad angår it-sikkerhedsspørgsmål.

Justitsminister Morten Bødskov (S) har i øvrigt lovet Folketinget en redegørelse om hele sagen, når efterforskningen er tilvejebragt.

Der kan gå mere end et halvt år, sagde ministeren på et samråd.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job