Ville du være tryg ved at lade ChatGPT vurdere, om du med 92 procents sikkerhed var skyldig i din kones død?
Der er vi heldigvis ikke endnu. Men i den kommende film ”Mercy” har Los Angeles allerede i 2029 outsourcet retssystemets tunge løft til en avanceret AI.
Den kunstige intelligens tager mod sager, gennemgår beviser og udsteder dødsdomme i et tempo, som ingen menneskelige dommere kan matche.
Til gengæld har systemets algoritmestyrede dommer Maddox, spillet af Rebecca Ferguson, adgang til en uendelig mængde data, mønstre, adfærd og alverdens overvågningskameraer.
Den kan også opfange mikrosignaler i de tiltaltes kropssprog på få sekunder.
Det relativt nye system bliver dog sat på spidsen, da politimanden Chris Raven, spillet af Chris Pratt, vågner fastspændt i en topmoderne retssal, anklaget for mordet på sin kone.
AI’en meddeler ham, at han har 90 minutter til at bevise sin uskyld, før dommen bliver eksekveret.
Som et ekstra twist har Raven selv været med til at udvikle dele af den kunstige dommer, der er uhyre effektiv, men som måske ikke helt forstår nuancerne i et menneskeliv.
Eller som hovedpersonen selv siger i filmens trailer: ”Do you honestly think that I killed my wife, or were you just programmed wrong?”
Det er oplagt at tænke på Steven Spielbergs klassiker Minority Report i forhold til Mercy, når det gælder teknologiens muligheder for udvidet sikkerhed og tryghed, som til gengæld har det svært med bløde værdier som individets retssikkerhed.
Men hvor Spielberg viste os masser af action i en nær fremtid, så har instruktøren bag Mercy, Timur Bekmambetov, valgt at lade størstedelen af filmen udspille sig i ét rum.
Her skal Raven bruge alle sine evner som efterforsker til at bevise, at han ikke er skyldig med 92 procents sikkerhed.
Spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget retfærdighed vi kan forvente af en algoritme, der ikke kan føle skyld, sorg eller tvivl. Og om der, ligesom i Minority Report, ligger andet end et mord bag den spektakulære sag.
Svaret får vi, når Mercy rammer biograferne den 22. januar.