Bag visitkortet: Storage-sælger

Han begyndte i it-branchen for 20 år siden som operatør-elev. Siden har han blandt andet arbejdet som tekniker og supporter i CSC og HP. Nu er han storage-ekspert, men vil helst kaldes sælger. Mød Brian Trolle, der i dag sælger storage for HP.

På visitkortet står der storage sales specialist, men Brian Trolle tøver ikke med at betegne sig selv som sælger.

- Jeg sælger storage. Det betyder ikke, at jeg udelukkende sælger data-lagerplads, da hele storage-området i dag både handler om software og hardware, siger Brian Trolle.

Brian Trolle begyndte i it-branchen for 20 år siden, hvor han blev operatør-elev.

Siden har han arbejdet for en række forskellige it-virksomheder som CSC, der dengang hed Datacentralen, og SAS' it-selskab, Scandinavian IT Group.

Sælger for HP i to år

I dag er han ansat hos HP, hvor han til maj har slået sine folder i seks år. Her besad han først teknikerstillinger. Men da han fik muligheden for at springe over til sælgergerningen for to år siden, tøvede han ikke.

  • Brian Trolle
  • Alder: 38 år.
  • Titel på visitkortet: Storage sales specialist.
  • Uddannelse: Operatør.
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 50-60 timer.
  • - Jeg fortryder absolut ikke, at jeg har skiftet de mere tekniske job ud med en sælgertitel. Jeg trives med det opskruede tempo, der gennemsyrer hele salgsbranchen, siger han

    Ifølge Brian Trolle er der som regel tryk på, hvilket først og fremmest skyldes, at virksomhederne bruger leveringstid og hurtig respons som et meget vigtigt parameter, når de beslutter, hvor de skal købe deres storage.

    - Det skyldes jo, at storage-systmerne er noget af det mest centrale i virksomheden. De skal vide, at systemerne er pålidelige, og at der sker noget i en vis fart, hvis der er noget, der går galt, siger han.

    Når Brian Trolle sælger noget, handler det først og fremmest om at få overbevist kunderne om, at det er nødvendigt at investere i ny og mere raffineret hardware eller i programmer, der letter dagligdagen for it-chefen.

    - Jeg sælger hardware til at lagre informationer. Derudover sælger jeg software, der skal gøre det lettere at håndtere systemerne, som hele tiden bliver mere og mere komplekse, siger han.

    Masser af frihed i jobbet

    Brian Trolle vurderer, at han på en gennemsnitlig arbejdsdag bruger omkring 60 procent af sin tid på at pleje nogle de 80 storage-kunder, som han har ansvaret for.

    - Resten af tiden bruger jeg til planlægning og til at følge med i blandt andet den teknologiske udvikling, siger han.

    Her kommer hans tekniske baggrund ham til gode, da det er hans erfaring, at kunderne sætter stor pris på at få sælgere ud, der har fuldstændig styr på det tekniske.

    - Det var jo en af grundene til, at jeg blev tilbudt sælgerjobbet i sin tid. Det er utroligt svært at sælge noget, hvis man ikke ved, hvad man snakker om, siger han.


    Brian Trolle besøger ofte de virksomheder, som er på hans kundeliste. Det er primært store danske virksomheder, idet han sælger store datalagrings-systemer eller Storage Area Network (SAN).

    - I sælgerjobbet er personlig kontakt utroligt vigtigt. Ganske enkelt fordi man ikke sælger noget, medmindre man er synlig hos kunderne, siger han.

    Brian Trolle arbejder ud fra nogle salgsmål, som er blevet fastlagt længere oppe i HP's hierarki.

    - Sælgerjobbet er utrolig frit. Det eneste krav er, at jeg opnår mine salgsmål. Derfra styrer jeg selv, hvordan jeg tilrettelægger min dag, og hvordan jeg når målene. Det betyder, at jeg kan tage på kundebesøg, arbejde hjemme eller på kontoret, som det passer mig, siger han.

    Computerworld Online sætter i en række artikler fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly