Artikel top billede

Foto: Michelle Morales

Region efter total-nedbrud af EPJ-systemet: Det kan ske igen

Weekendens total-nedbrud af Region Midtjyllands EPJ-system kan ske igen. Se hvor meget det vil kræve at få et sikkert system.

Det store EPJ-nedbrud, der i weekenden ramte hele Region Midtjylland, kan ske igen.

Det mener it-driftchef Peter Bruun Nielsen, der i weekenden pludselig modtog alarm om det store nedbrud, som du kan læse mere om her.

I det store nedbrud gik hele datacenteret ned. Det betød, at hovedsystemet, Midt-EPJ, samt servere og netværksudstyr gik i sort.

Hertil kom, at it-folkene ikke kunne få startet den skrabede readonly-backup, Opslags-EPJ, der kører i et andet datacenter i Skejby ved Århus - og som oven i købet kører asynkront med selve EPJ-systemet, hvor der hele tiden oploades data.

"Vi skal nu i gang med at kigge på de konkrete fejl, der opstod, så vi undgår, at dette sker igen. Men der vil stadig være nogle konsekvenser, hvis hele datacenteret går ned igen. Der er vi ikke på plads," siger Peter Bruun Nielsen.

Her er løsningen

Han peger på, at den eneste måde helt at undgå en lignende situation på i fremtiden er ved at indføre et helt nyt data-setup med synkrone replikationer af datacentrene - et såkaldt aktiv-aktiv setup.

Her ville de to datacentre køre samtidig på begge sider, og begge sider ville være dimensionerede til at kunne klare fuldt load og tage over, hvis det andet går ned.

"Det ville betyde, at man ville kunne svinge over uden videre, og man ville være i en tilstand, hvor man ville kunne undgå nedbrud. Men det kræver meget af både applikationer og infrastruktur, og det er en længere rejse at komme dertil. Det er et stort projekt," siger han.

Hvorfor har I i første omgang valgt at køre med asynkrone datacentre, når risikoen for nedbrud findes?

"Det er nu ikke usædvanligt at have asynkrone datacentre, og det er en krævende teknologi at have synkrone datacentre. Med den nuværende fysiske afstand mellem dem [Holstebro og Skejby, red.] kan man desuden ikke gøre det. Det ville kræve, at de lå tættere på hinanden," siger Peter Bruun Nielsen.

Kan få alvorlige konsekvenser for patienter

Han fortæller, at regionens it-folk nu først og fremmest vil forsøge at finde en løsning, så det skrabede nødsystem, Opslags-EPJ, kommer hurtigere op at køre.

I dag tager det omkring et kvarter at opstarte systemet - hvilket det altså ikke kunne i weekenden.

"Vi har allerede sat gang i arbejdet mod en version, der altid er tilgængelig," siger Peter Bruun Nielsen.

Ingen alvorlige patientmeldinger

Han fortæller, at der endnu ikke er indløbet nogle meldinger om, at nedbruddet har ført til alvorlige problemer for patienter, der har været i behandling under nedbruddet.

De elektroniske patientjournaler indeholder samtlige data om hver enkelt patient, og det kan være oplysninger, der er særdeles vitale for behandlingen af den pågældende.

Derfor kan det få alvorlige følger, hvis en læge ikke har adgang til journalen, inden en behandling igangsættes.

"Hver enkelt afdeling indleder jo sine egne nødprocedurer. Men vi har heldigvis indtil videre ikke modtaget UTH'er (meddelelser om 'Utilsigtede Hændelser', red]. Men det kunne i princippet ske. Det er rigtigt alvorligt," siger Peter Bruun Nielsen.

Region Midtjyllands sundhedsdirektør, Ole Thomsen, meddelte efter weekendens store nedbrud via regionens egen pressetjeneste, at regionen er på vej med blandt andet en større modernisering og opgradering af systemet.

Det kan du læse mere om her.

Læs også:

Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud

Nødprocedurerne aldrig testet: Nu væltede EPJ-systemet

Region efter gigantisk EPJ-nedbrud: Helt uacceptabelt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere