Artikel top billede

CIO'ens vigtigste opgave: Evnen til at sige nej, nixen og aldrig i livet

I en it-verden i rivende udvikling bliver du aldrig til noget, hvis ikke du mestrer evnen at sige nej. Men det skal gøres på den rigtige måde.

I 'gamle' dage havde it-afdelingen ofte ry for at være 'nej-afdelingen,' der med lange tekniske forklaringer ofte var i stand til at anskueliggøre, hvorfor det ene og det andet ikke kunne lade sig gøre.

Sådan er det ikke mere.

Men mange af grundene til at sige nej består - eksempelvis hvis der indgår forslag og ønsker om indførelsen af nye teknologier fra forretningen, som bare ikke passer ind i selskabets overordnede it-strategi eller understøtter de overordnede forretningsmål.

Eller hvis forslaget faktisk er fint, men der ikke er plads i budgetterne.

Eller der i forvejen er masser af opgaver at tage fat på og kalenderen er fyldt.

Eller forslaget er for risikobetonet (efter din vurdering).

Eller hvis forslaget ganske vist er nemt og hurtigt at gennemføre (som for eksempel et nyt analyseværktøj til salgsafdelingen), men efter din vurdering ikke vil få den vilde betydning for fremtidens arbejde, som forslagsstillerne tror.

De gode grunde til at sige nej

Der kan være mange gode grunde til at sige nej, og der vil altid være for og imod.

Grundlaget for beslutningerne er blevet langt mere komplekse for it-cheferne, der i disse år hastigt er ved at bevæge sig ind i en rolle, hvor udgangspunktet er forretningen - og ikke længere blot drift af it.

Det gør grundlaget for en beslutning mere kompliceret og balancegangen sværere, fordi CIO'en nu skal tage hensyn til både den rå it-drift (som i gamle dage), til sine egne budgetter, hele virksomhedens it-planer samt til forretningens overordnede mål og metoder og fremadrettede strategier og værdier - samt eventuelt diverse governance-regler.

Det gør det til en speget affære at begrunde et nej og en afvisning ordentligt og klart, hvilket jo kræver overblik, skarphed, finesse og fingerspitzgefühl, når beslutningsgrundlaget er komplekst, holdningerne mange og ønskerne (måske) relevante.

Derfor er du den rigtige til at sige nej

Kunsten at sige nej

Det kan betale sig at tage sig tid til at forklare og begrunde et nej, når det kommer.

Det er en klassisk lederopgave, som på mange måder bedst håndteres med gode argumenter, åbenhed og tillid til, at de afviste forslagsstillere godt kan godt forstå og acceptere forklaringen.

Tager du dig ikke tid til at begrunde og argumentere, risikerer du at falde i den gamle sump, hvor it-afdelingen bliver opfattet som 'nej-afdelingen.'

Det kan skabe mismod og opgivenhed overfor fremdrift og udvikling af nye ideer, ligesom det kan stemple CIO'en så tungt, at han skubbes væk fra vigtige strategiske diskussioner.

Er det nu også det rigtige?

Fremadrettet strategi fordrer jo netop åbenhed overfor nye ideer, og derfor er det vigtigt at undgå at blive stemplet som en nej-mand.

En sidegevinst ved at tage dig tid til at begrunde beslutningen er, at du også overfor dig selv bliver tvunget til at gennemgå argumenterne, så du bliver sikker på, at det er den rigtige beslutning.

På den måde kan du også undgå, at den afviste forslagsstiller taber ansigt. Dette er jo ikke personligt, det handler alene om forretningen.

Derfor er du den rigtige til at sige nej

Men:

Som CIO er du stadig den, der ved bedst og bedst kender til konsekvenserne af nye it-systemer - uanset hvor store eller små de er.

Som CIO ved du, at ny-indkøb og nye systemer medfører mange års vedligehold og sikkert en del efterfølgende investeringer i opgraderinger og tilpasninger.

Og som CIO ved du, at en ændring i setuppet i et hjørne af virksomheden hurtigt kan komme til at få konsekvenser og kræve ændringer i mange andre systemer på tværs af virksomheden - og måske endda flere gange, når de første store opgraderinger af det ene eller det andet system begynder at løbe ind.

Sådan siger du nej - de grundlæggende trin

I en afvisning af en (måske utilfreds) forslagsstiller kommer du langt med at:

- Ikke svare straks, men overveje grundigt, hvorfor der er opstået behov for dette system. Hvad er problemet? Og hvordan kan det løses?

- Mødes ansigt til ansigt og ikke skrive en mail med en afvisning. Det giver mulighed for at besvare spørgsmål og viser samtidig en anerkendelse af, at forslaget er gyldigt.

- Lytte efter.

- Tage dig tid og begrunde dit nej sagligt og grundigt - skub ikke tingene under stolen.

- Åbent erkende over for forslagsstilleren, at der er værdi i det foreslåede system (det er jo derfor, at det bliver fremlagt)-

- Overveje en eventuel alternativ løsning, der passer bedre med virksomhedens valgte strategier.

Den moderne troldmand

Den moderne CIO skal i dag være lidt af en troldmand, der med lige dele teknologisk indsigt og forretnings-strategisk tæft skal kunne orkestrere hele virksomhedens it-infrastruktur på lige præcis den måde, der lige nu giver flest forretningsfordele, højeste effektivitet og de smarteste processer lige nu.

Hertil kommer den ofte komplekse kommunikationsopgave, der altså også involverer evnen til at afslå forslag og sige nej, uden at det skaber mismod, apati og tabt fremdrift.

Det er en vedvarende opgave.

For forstår alle medarbejdere ideen bag virksomhedens it-strategi og it-infrastruktur, vil vi se, at strømmen med mange af de forslag, der kandiderer til et nej, vil tørre ud.

Omvendt er det også vigtigt for dig at sørge for, at du hele tiden er opdateret og ajour med virksomhedens it-relaterede processer, så du selv kan sætte ind og ikke risikerer at blive overrasket (eller overrendt) med forslag om alverdens 'smarte' systemer.

For det er nu engang mest motiverende ikke at være 'the no-man.'




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere