Japan-firma: Denne kampform er velegnet mod KMD

Èn særlig kampform giver "sund konkurrence" mellem KMD og ærkerival på kommunalt marked.

Artikel top billede

Det milliardstore marked for ERP-løsninger til landets kommuner er præget af sund konkurrence.

Sådan lyder vurderingen fra Allan Jepsen, der blandt andet er ansvarlig for nordisk salg for applikationsdivisionen hos Fujitsu.

"Vi oplever en sund konkurrence imod KMD - særligt når vi står over for hinanden i udbud," fortæller han.

Således er priserne generelt hverken for høje eller for lave - men udtryk for den konkurrencesituation, der hersker i markedet.

Særligt ved udbud - i modsætning til SKI-aftaler, hvor Fujitsus partner Silkeborg Data ikke er med - deltager ofte tre spillere.

Løndel og partnere

KMD, Fujitsu og EG, hvor de to sidstnævnte byder ind med Silkeborg Data til løndelen.

KMD's bagvedliggende partner er SAP, mens Fujitsu byder ind med Microsoft som bagvedliggende samarbejdspartner.

I begge tilfælde medfølger derfor også en stribe licensbetingelser ect., som kunderne skal tage højde for.

Faktisk kan visse SKI-betingelser i den forbindelse gøre tingene markant mere bureaukratiske end de såkaldt "rene udbud".

"Ved almindelige udbud er tingene for alle parter meget mere enkle og ligetil," mener Allan Jepsen.

Fujitsu sidder på cirka 28 kommuner, mens KMD fortsat sidder på den største del af kagen.

Imidlertid er over 30 kontrakter her indgået via SKI's aftale 02.19 via direkte tildeling.

Hård kamp om største kommuner

Allan Jepsen peger på, at særligt omkring de helt store kommuner ser priserne ud til at være nedadgående.

"På de øvrige udbudte opgaver ser priserne ellers ud til at være på nogenlunde niveau med tidligere år," siger han.

Fujitsu vandt for nylig Aalborg Kommune fra KMD. Det har ellers være betragtet som KMD's hjemmebane, da man har hovedkvarter i den jyske storkommune.

Netcompany A/S

Software Developer

Københavnsområdet

Aller Leisure A/S

Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

Københavnsområdet

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job