De store pc-producenters særlige tilbud til gode kunder sætter it-distributørerne i en dyr klemme, skriver forhandleravisen Computer Reseller News.
De specielle tilbud, der også går under betegnelsen special bids, opstår, når en forhandler ringer til en producent, eksempelvis Hewlett-Packard - for at få en gunstig pris til en kunde.
Hvis producenten accepterer den særlige pris, er det en distributør, som skal sende varerne videre til forhandleren og kunden.
Det sætter distributøren i en klemme, fordi varerne oprindeligt er købt til en højere pris, og distributøren nu selv skal hente pengene hjem hos producenten.
Distributør lægger penge ud
Distributøren fungerer dermed som bank for producenten, samtidig med at der er en række omkostninger til administration og dokumentation af den pris, som kunden og forhandleren har pruttet sig frem til.
- Vi har tilfælde, hvor vi skal levere et kabel til en special bid-pris. Inden mine folk er færdige med al administrationen på sådan en ordre, har jeg tabt mange penge. Det ville være billigere for mig bare at sende forhandleren de 13 kroner, det drejer sig om, siger Carsten Braunschweig, landechef for it-distributøren Ingram Micro i Danmark, til Computer Reseller News.
Ifølge avisen er special bids en almindelig del af samhandlen i den danske it-branche.
Specialtilbud gav underskud
I 2002 tabte netop Ingram Micro et større millionbeløb på at have rod i sin speciel bid-dokumentation, hvilket ifølge Computer Reseller News var medvirkende til at koste jobbet for daværende direktør Ole Eklund. Også Scribona, Tech Data og mange andre har tabt penge på den konto.
Flere distributører efterlyser over for Computer Reseller News en tilbudsløsning med mindre administration, selv om de tvivler på, at det er muligt.
- Special bids er noget, vi selv har opfundet i 80'erne. De er kommet for at blive. Hvor gerne jeg end ville, så tror jeg helt ærligt ikke, at vi kommer af med dem igen, siger Jens Viggo Rasmussen fra Scribona til avisen.