Mystisk rød firkant plager iOS-brugere: Hvad har Apple gang i?

Brugere af iPhone, iPad og iPod Touch har nu i flere måneder kæmpet med en mystisk rød firkant og rød cirkel. Er Apples sans for brugervenlighed forsvundet?

Artikel top billede

Som vi skrev tidligere på ugen, har hele 87 procent af iOS-brugerne nu installeret iOS 7 eller 7.1.

Selv om der er mange gode forbedringer i iOS 7 i forhold til tidligere versioner, har denne store relancering af styresystemet også medført en del udfordringer på nogle fronter.

Det gælder ikke bare iPhone 4, der pludselig blev alt for langsom og sløv i optrækket, for der er også andre problemer.

En læser har gjort Computerworld opmærksom på, at der stadig er nogle brugere, der har problemer med at afspille musik efter at være opgraderet til iOS 7.

Og det ser ganske rigtigt ud til at være tilfældet, at en del brugere oplever en mystisk rød firkant i en rød cirkel ud for nogle numre i iPhonens, iPod'ens eller iPad'ens musikafspiller.

Se eksempelvis denne lange debat-tråd i Apples support-fourm, hvor det diskutteres, hvordan man løser problemet med, at noget musik ikke kan afspilles i iOS 7.

"Jeg har stadig dette problem. Det er latterligt. Jeg har gjort alt. Hvornår vil Apple tage sig sammen og sige noget?" skriver en bruger så sent som for få dage siden.

Meget tyder på, at problemet er relateret til iTunes Match - Apples cloud-baserede musiktjeneste - der tilsyneladende skaber problemer, når brugerne lægger musik ind, som musik-tjenesten ikke kan genkende.

Er du blandt de ramte?

Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis man er en af dem, der har brugt meget tid på at digitalisere kassettebånd og lp'er for at komme med på mp3-noderne uden at miste den gamle musiksamling.

Se vores artikel om udfordringerne med at digitalisere den støvede, analoge musiksamling her.  

Mange brugere har fundet ud af, at det hjælper at fjerne musikken fra iOS-enheden og derefter lægge den ind igen, men der er også mange, der ikke har kunnet løse problemerne på den måde.

"Jeg har prøvet alt, og fejlen vender som regel tilbage efter nogle få synkroniseringer. Det er en skam, at Apple i det mindste ikke lige har ladet os vide, at der arbejdes på en løsning," skriver en debattør.

Og der er ikke bare tale om en enkelt debat blandt nogle få iOS-brugere, der har misforstået det hele, for googler man problemet med musikken, der ikke kan afspilles - og den røde firkant i en rød cirkel - finder man adskillige steder, hvor det er samtaleemnet i forhold til både iPhone, iPad og iPod Touch.

"Jeg prøvede at slette iTunes-indholdet fra min telefon og at synkronisere igen. Det virkede ikke. Så gendannede jeg min telefon til fabriks-indstillingerne og synkroniserede musikken fra iTunes. Det virkede heller ikke. Så prøvede jeg at fjerne indholdet fra iPhone igen og derefter synkronisere igen. Virkede heller ikke," lyder en kommentar i en anden debat-tråd hos Apple.

Har Apple mistet grebet?

Gartner-analytiker Andrew White er også en af de iOS-brugere, der oplever problemet, og han kommenterer i blogindlæg, at det for hans vedkommende er den musik, han selv har optaget, der er problemer med.

"Jeg kan simpelhen ikke finde ud af at afspille de gigabytes vinyl, jeg har optaget som mp3'er og gemt på min iPhone."

"Efter opgraderingerne vil mindre end 40 procent af min pladesamling afspilles, selv om iOS og applikationen siger, at numrene er blevet downloadet. Du forsøger at afspille dem, og mere eller mindre tilfældigt (ser det ud til) vil mange numre ikke afspille, og en ikke ukendt rød cirkel og rød firkant præsenterer sig selv."

Andrew White fra Gartner mener, at det her ligefrem er et udtryk for, at Apple er ved at falde af på den med sine løsninger.

"Det her er så frustrerende. Og endnu værre så er det bandlyst hos Apple. Dette skulle aldrig ske. Apple var kongen af selv-forklarende brugergrænseflader. Der var en knap til hver funktion, og den var let at finde og fungerede, som det blev beskrevet."

"Nu ser det ud til at være pokkers svært at løse, og det får mig til at tænke på, om Apples DNA er blevet skadet," lyder hans kommentar. 

Skriv gerne i debatten, hvis du har oplevet musik-problemet og måske endda har fået det løst.

Læs også:

Kassettebånd, cd'er og mp3'er er døde: Hvad bliver det næste?

iPhone-brugere helt vilde: Så mange har hentet iOS 7

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S