Massiv internet-overvågning kan udløse kæmperegning til staten

Flere års forgæves logning af danskernes internet-adfærd har kostet millioner af kroner hos teleselskaberne. Nu kan det komme på tale, at teleindustrien sagsøger staten for den kiksede data-opsamling.

Artikel top billede

En stor sejr.

Sådan betegner Teleindustriens direktør, Jakob Willer, Justitsministeriets nylige aflivning af den kæmpemæssige dataindsamling, der har fundet sted de seneste syv år om danskernes internet-adfærd.

For teleselskaberne har i de forgange år været lovmæssigt forpligtede til at indsamle og opbevare den såkaldte sessionslogning, hver gang danskerne har bevæget sig ud på nettet, hvilket har kostet teleselskaberne millionvis af kroner i udstyr.

"Det har været dyrt i lagerkapacitet at opbevare alle disse data, fordi sessionslogningen har udgjort langt størstedelen af de data, der er blevet gemt," fortæller Jakob Willer.

Han anslår, at teleselskaberne årligt har betalt omkring 50 millioner kroner for både sessionslogningen på nettet og logningen på mobiltelefoner.

Han ønsker ikke at sætte tal på, hvor meget den nu fjernede sessionslogning har kostet telebranchen.

Vi tager den først internt

Efter at armene er kommet ned oven på sejren om at få fjernet sessionslogningen, fortæller Jakob Willer, at teleselskaberne 'snarest muligt' skal mødes og diskutere, om de vil kræve erstatning for den nytteløse internet-overvågning.

"Teleselskaberne har haft en masse dokumenterede udgifter for den ubegrundede logning. Derfor skal vi have drøftet internt, om en egentlig erstatningssag kan komme på tale," siger han.

Jakob Willer erkender, at disse udgifter i sidste ende er blevet tørret af på kunderne, da teleselskaberne "ikke trykker deres egne penge" og derfor igennem årene har søgt at få deres logningsudgifter tilbage igennem højere priser for kunderne.

Grotesk lang logningstid

Hvornår og hvem meget kompensation, teleselskaberne søger at få vredet ud af staten, ønsker han ikke at udtale sig om på nuværende tidspunkt.

"Vi skal lige have analyseret situationen og seriøst drøfte, om der skal søges erstatning. For det er jo grotesk at opretholde denne logning i så mange år, uden at det har ført til efterforskningsmæssige resultater," siger Jakob Willer.

Han nævner også, at det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt det vil føre til lavere tele-priser, hvis teleselskaberne gør alvor af deres nuværende raslen med sablen og sagsøger staten.

"Vi skal som sagt snarest mødes og diskutere, hvordan vi skal reagere på denne situation. Den tager vi ikke igennem pressen," lyder det fra Teleindustriens direktør.

I en mail til Computerworld skriver Justitsministeriet: 

"Erhvervslivet har efter Justitsministeriets opfattelse ikke krav på erstatning i anledning af reglerne om sessionslogning."

Læs også:
Jubel og forundring over stop for dansk internet-overvågning

Omstridt dansk internet-overvågning bliver droppet

Knald eller fald: Omstridt dansk overvågning kan blive fortid i dag

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2026

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.700 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 70 talere og møde mere end 50 leverandører over to dage.

    18 & 19 november 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S