Den frygtede skygge-it: Når it kommer ud af kontrol

ComputerViews: Du har som CIO et problem, hvis skygge-it først begynder at spire frem i virksomhedens muldlag.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: Skygge-it er en alvorlig ting, og der findes næppe en eneste CIO, som ikke har haft problemet fremme på sit skrivebord med bekymret mine.

Begrebet er meget betegnende: Det kan både dække over medarbejdernes brug af tredjeparts-teknologier på deres arbejds-computere og arbejds-smartphones (som private mailkonti, Dropbox, Facebook og lignende) samt over når afdelinger i virksomheden uafhængigt anskaffer sig teknologi-løsninger uden om it-afdelingen.

I begge tilfælde betyder det, at de pågældende løsninger optræder inde i skyggen, hvor it-afdelingen ikke kan se dem - men hvor deres tilstedeværelse kan få konsekvenser for de løsninger, der er ude i lyset ved eksempelvis at være smutvej ind bag virksomhedens klassiske sikkerhedsfunktioner for malware og andet skrammel.

Medarbejdernes brug af skygge-løsninger - og hvad du kan gøre ved det - kan du læse mere om her:
Sådan får du styr på kritisk data på ansattes private devices.

40 procent mere

Mens medarbejdernes brug af tredjeparts-løsninger kan udgøre en sikkerheds-risiko, kan afdelingernes individuelle it-indkøb hurtigt komme til at koste kassen i en grad, der gør, at virksomheden helt mister overblikket over, hvor mange penge den egentlig spenderer på it - og hvad pengene præcist bliver brugt til.

Tidligere har en række adspurgte CIO'er anslået, at deres virksomheder egentlig køber helt op til 40 procent mere it, end det fremgår af virksomhedens it-budget, fordi afdelingsledere, divisionschefer og andre selv indkøber løsninger - CRM, cloud, analyse, hardware, collaboration og lignende - for på den måde at forsøge at hæve produktiviteten i netop deres afdeling.

Når skygge-it på denne måde opstår, er det grundlæggende et tegn på, at it-afdelingen ikke er ordentligt i sync med afdelingernes behov, og det bør it-chefen tage ved lære af:

Hvis ikke han leverer varen, lytter ordentligt efter samt kommunikerer sine resultater og kompetencer ordentligt, rykker forretningen fremad af sig selv. For den skal altid videre.

Du kan læse mere om, hvordan Danmarks bedste it-chefer håndterer denne opgave her: Seks stærke råd: Det kan du lære af Danmarks bedste it-chefer.

Det vigtigste budskab: Kunderne - og deres kunder - er altid vigtigere end produkterne. Og CIO'en skal forstå, hvad virksomheden tjener penge på.

Er de en slags fordel?

Det er ikke muligt at undgå skygge-it i virksomhederne.

Nogen mener, at CIO'en bør betragte disse skygge-projekter som en slags innovative pilot-projekter, hvor funktioner, nye ideer og nye visioner bliver testet af i lille skala af en sulten del af forretningen.

Det kan der være mange fordele i. Så længe CIO'en har - eller sørger for at få - en eller anden form for snor i projektet og altså sørger for at drage fordel af dem.

Ellers har CIO'en et problem.

Her gælder det igen: CIO'en skal sørge for altid at forstå forretningens behov og agere derefter. Glemmer han det, vil forretningen finde andre måder at få dækket sine behov på.

Det kræver, at han er tilgængelig, tydelig i sin kommunikation og i stand til først og fremmest sammen med forretningen at identificere, nøjagtigt hvilket problem forretningen skal have løst - og dernæst være i stand til at pege på en løsning på problemet.

Det er den moderne CIO's opgave. Forretningen er alt. Og den innovative, it-understøttede forretning er kernen under successen.

Den indstilling bør ligge til grund, når du går på jagt efter skygge-it. Du kan ikke slippe for det. Men måske kan du dreje det til at blive noget, som du kan bruge til noget.

Læs også:

Ingen særlige besparelser i cloud: Her hopper kæden af.

Læg mærke til manden med denne titel: CDO'en kommer.

Syv hårde sandheder: Svære at acceptere - men vil gøre dit liv nemmere.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Capgemini Danmark A/S

Cloud Architect

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Netcompany A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S