Du har kun ti sekunder: Sådan bliver du en kæmpe fiasko på Kickstarter

Du har ti sekunder til at forklare dit produkt. Hvis ikke udbyttet da står lysende klart, er fiaskoen i hus. To finner har lært det på den hårde måde og har seks råd til, hvordan du klarer skærene.

Artikel top billede

Mikko Järvenpää og Kalle Korhonen synes selv, de havde en rigtig god idé og et godt produkt med Vuact Action Capture, som de havde brugt halvandet år på at udvikle.

Den 18. marts i år startede de en kampagne på crowdfundingportalen Kickstarter, hvor målet var at hente 40.000 dollar til at realisere produktet.

Hvad produktet præcist er, vender vi tilbage til, for det er en lidt længere forklaring. Og set i bakspejlet er det nok årsagen til, at det gik, som det gik.

Fiaskoen en realitet på mindre end en måned

Den 15. april lukkede de selv ned for kampagnen. Med 33 "backers" og 981 dollar i kassen var fiaskoen en realitet.

Computerworlds svenske søstermagasin Internetworld har mødt de to finner til en snak om, hvorfor det kiksede. De to lærte hinanden at kende i 2003, da de delte en lejlighed i San Fransisco. Mikko Järvenpää arbejdede hos Google, og Kalle Korhonen havde job hos en nyetableret virksomhed, som senere blev købt af Cisco.

De to partnere er ikke helt enige om, hvad fiaskoen først og fremmest kan tilskrives.

Kalle Korhonen er teknikeren og programmøren i selskabet. Han mener, der manglede opmærksomhed om produktet, og at budgettet var for lille. Han ville gerne have haft en prototype, som kunne sendes ud til test og give mere opmærksomhed i medierne.

Mikko Järvenpää, som tog sig af markedsføringen, mener på sin side, at produktet var alt for komplekst.

"Vi formåede ikke at fange interessen på kampagnesitet inden for de første ti sekunder. Vi skal bruge længere tid på at forklare, hvad produktet er," siger han.

Ideen hjulpet på vej af hvepsestik

Produktet, som altså hedder Vuact Action Capture, henvender sig til de sportsudøvere, som har for vane at optage deres udfoldelser med eksempelvis et GoPro-kamera. Deriblandt Mikko Järvenpää og Kalle Korhonen, som begge er glade for at køre på mountainbike i uvejsomt terræn og optage det hele..

De synes dog imidlertid, at det var irriterende bagefter at skulle lede vidt og bredt i videooptagelserne for at finde højdepunkterne, og da de en dag på en af deres ture kom til at sætte sig en hvepserede og måtte flygte over hals og hoved for at redde deres bagdele, fik de den afgørende idé.

  • Hvad nu, hvis man kombinerede den slags action-videooptagelser med data fra målinger af sportsudøverens puls, data om fart og om aktuel placering? 
  • Og hvad nu, hvis alle disse data blev inkorporeret i optagelserne, så de, der ser videoen, kan følge med i anstrengelserne? 
  • Og hvad nu, hvis det kunne bruges til at identificere og markere de steder i ofte timelange optagelser, hvor alle data indikerer, at der sker noget voldsomt eller dramatisk, så det blev let at finde?

Desværre var videokameraet ikke i gang, da hvepsene fik dem på flugt, men med Vuact Action Capture i funktion ville det med garanti have været en smal sag at finde, for pulsen var nok helt oppe i det røde felt.

I forvejen havde de arbejdet en del med video, og udgangspunktet for Vuact var faktisk en idé om at kombinere videoafspilning med reaktioner fra de, der ser videoen. I princippet fuldstændig på samme måde, som Soundcloud.com fungerer for afspilning af lyd, hvor brugerne kan kommentere bestemte passager i de musikstykker, forskellige kunstnere uploader på sitet.

Det kan du læse mere om og se eksempler på her på Vuacts site.

Samtidig havde de udviklet algoritmer, så brugernes reaktioner kunne anvendes til at identificere højdepunkter i videomaterialet.

Problemet med den idé var bare, at der ikke var nogen i videobranchen, som var særligt interesserede i den slags brugerreaktioner.

Men efter oplevelsen med hvepsene gik de i gang med at udvikle Vuact Action Capture, og en meget stor del af det programmeringsarbejde, de allerede havde udført, kunne bruges til det nye produkt.

Komplekst produkt

Vuact Action Capture var altså først og fremmest en app, som kunne bruges til at optage videoen, indsamle data fra sensorer indbygget i telefonen og sensorer på sportsudøvernes krop og endelig visualisere det hele på videoens tidslinje.

Samtidig skulle det være muligt at bruge et GoPro-kamera i stedet for telefonen, og det hele skulle kombineres med en automatisk cloudlagring af optagelserne, så det blev nemt at dele oplevelserne med omverdenen.

Men det stoppede ikke her. Produktet var også en Bluetooth-baseret pulsmåler, en holder til telefonen, så den kunne monteres på et cykelstyr og så videre.

Alt i alt ret kompliceret, og produktet ramte altså ikke plet.

Projektet ligger på is

Lige nu ligger hele projektet på is, og de to finner er i gang med andre projekter. De er dog ikke færdige med at beskæftige sig med video.

Selv om Kickstarter-forsøget på at få Vuact Action Capture til at flyve mislykkedes, synes Mikko Järvenpää stadig godt om Kickstarter og crowdfunding.

"Det er en enkel måde at teste markedet på og finde ud af, om der er interesse for et produkt. Man får god feedback og lærer noget nyt. Men betragt crowdfunding som en kommerciel kanal på linje med mange andre," siger han til Internetworld.


Læs også:

Dansk GPS-ur har succes på Kickstarter

Ny rekord på Kickstarter: Spilfirma scorer kassen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job