Ét backup-system er ikke nok for Danske Bank, der oven på det store it-nedbrud sidste år nu har etableret et tredje it-system, skriver Berlingske Tidende.
Det omfattende nedbrud i marts sidste år førte til, at banken flyttede sit ene edb-center fra Århus til Brøndby for at få det tættere på det andet edb-center i Ejby.
Det betyder, at banken nu kan foretage en såkaldt synkron spejling af data. Det har dog ikke været nok for bankens ledelse, som med det nye it-system vil sikre sig mod fejl i styresystemet, der kan ramme begge edb-centre samtidig.
Fejl sker aldrig igen
- Nu har vi sikret os både mod hardware-fejl og software-fejl, og vi mener, at den hardware-fejl, som vi havde sidste år, kommer vi aldrig ud for igen. Det vil sige, det kan godt være, vi bliver ramt af hardware-fejl, men vi mener, at vi kan håndtere det inden for en fornuftig tidshorisont, siger direktør Jørgen Klejnstrup til Berlingske Tidende.
Nedbruddet sidste år varede fra mandag aften til fredag morgen og betød, at banken var i stand til at modtage betalinger, men ikke kunne sende penge til andre.
Det nye it-system vil være i stand til at vare driften af de mest vitale systemer i tilfælde af nedbrud i det normale driftsmiljø.
It-platformen hos Danske Bank består af 2.000 servere og 23.000 arbejdsstationer, der betjener 600 filialer og over tre millioner privatkunder.
Det skønnes, at it-nedbruddet i marts sidste år førte til, at banken måtte udbetale 50 millioner kroner i erstatning til kunder. Den udgift blev banken senere enig med it-leverandøren IBM om at dele.