Artikel top billede

Nekrolog: Så slog Microsoft - tilsyneladende - endelig Windows RT ihjel

Windows RT var svaret på iPads rasende succes. Men Microsoft ramte forkert og endte med en død platform. Nu trækker firmaet - tilsyneladende - endeligt stikket. Læs her hvad der gik galt for Windows RT og drømmen om at slå iPad.

Først ville Windows RT ifølge en Microsoft-talsmand blive opdateret til Windows 10. Men kort efter sendte Microsoft en besked ud om, at det kun var "nogle af funktionaliteterne" fra Windows 10 som det tablet-orienterede styrestem ville få.

En besked som selv med de mest RT-venlige øjne kun kan ses som lige på kanten til en aflivning.

Torsdag kunne IDG Newsservice, Computerworlds amerikansk-baserede, nyhedsbureau så fortælle at alle de ARM-baserede Surface 2 modeller var udsolgte i Microsofts egen online-butik.

Pro-modellerne, som baserer sig på Intels almindelige i3, i5 og i5 x86-processorer og en fuld udgave af Windows 8.1 var derimod fortsat tilgængelige.

En talsmand for Microsoft ville ikke uddybe den videre skæbne for Surface 2, men angav blot at interesserede kunne købe en model hos Best Buy.

En så lunken melding er svær at tolke som andet end det tætteste man kan komme en dødsdom for det tablet-orienterede styrestem:

Du vil stadig få lidt opdateringer, men det er slut med nye versioner.

Ikke en overraskende melding

Har man fulgt Microsoft de seneste par år, så bør det dog ikke være en overraskelse.

For Windows RT har altid været et stedbarn i Microsoft-familien.

RT blev oprindeligt født som en Microsoft-reaktion på de storsælgende iPads og i en tid hvor mange troede at mus og tastatur helt ville blive erstattet af touch-skærme - og hvor bærbare computere sjældent kunne levere mere end tre-fire timers batterilevetid.

RT skulle derfor være Microsofts bud på et system til letvægtstablet som kombinerede kendte Windows-elementer med lang batterilevetid og et tablet-format.

Microsoft selv skulle producere Surface-modellerne som et højkvalitets demoprodukt a la Nexus-familien hos Google, men tanken var især at andre producenter som Asus, Acer, Samsung og Nokia også skulle anvende systemet og sikre det udbredelse.

Overvurderede PC-døden og satsede på forkert løsning

Problemet var bare, at ved lanceringen sidst i 2012 viste det sig hurtigt at Microsoft havde satset forkert og var ramt at dårlig timing. På flere punkter:

1. Tablets var - og er - en kæmpe succes. Men en ARM-baseret hybridløsning som Windows RT, som alligevel ikke kunne køre kendte Windows-programmer, forvirrede forbrugerne. De mere bærbar-orienterede Surface Pro-modeller blev derimod bedre modtaget.

2. Intel-processorerne tog på samme tid et kæmpe spring med ultrabooks - og du kan i dag købe en bærbar som vejer lidt over 1 kilo og alligevel kører 7-9 timer på en opladning. Så Microsofts opsplitning med Windows RT til ARM-processorer og resten af Windows-familien til x86-processorer var kun til besvær.

3. Udviklingen hos Intel har betydet at en tablet baseret på en Intel Atom-processor kombineret med en fuld version af Windows 8.1 i dag oftest er lige så hurtig, lige så stærk og lige så billig som en Windows RT-baseret maskine. Så hvorfor købe en RT-maskine som indeholdt begrænsninger?

3. App-storen, som er den eneste vej til nye programmer på RT, blev ikke omfavnet af udviklerne og selv populære programmer som Dropbox, Spotify og Facebook var nogle gange årevis undervejs.

4. Det stærke fokus på touchskærme i Windows 8 overraskede mange trofaste Windows-brugere og skyggede for de forbedringer som Windows 8 også leverer. Den skuffelse og modvilje mod Windows 8 kom også til at påvirke opfattelsen af RT - på trods af at netop en kombination af en tablet med touchskærm og Metro-brugerfladen netop skulle vise Windows 8 fra sin bedste side. Men, som mange spurgte, hvorfor kommer RT så med et skrivebord - som ikke kan bruges? (se punkt 1).

Men under alle omstændigheder er det, tilsyneladende, blot historie nu og Windows RT kan placeres i den store bunke af fejlslagne projekter som alle it-giganter har liggende et sted i baghaven.

I øvrigt helt uden at skamme sig - for da produktfolkene satte sig ned 2 til 3 år før lanceringen må Apples succes med den første iPad, som blev annonceret i januar 2010 og udkom i april samme, have haft samme effekt som et koldt styrtebad. Det var bare det, at løsningen de kom op med ramte ved siden af skiven.

Måske skulle de have lyttet til Computerworld da vi tilbage i 2013 anbefalede et medlidenshedsdrab?



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital