Lej en bil - og så risikerer du at blive overvåget hele vejen

Biludlejningsfirmaet Hertz er begyndt at installere kameraer i sine udlejningsbiler uden at fortællet kunderne om det.

Artikel top billede

Fremtidens kunder hos biludlejningsfirmaet Hertz skal måske overveje at have en rulle tape til en kameralinse med, når de sætter sig ind i en lejet Hertz-bil.

For selskabet er i al stilhed begyndt at installere kameraer i sine køretøjer.

I dag er omkring 13 procent af selskabets biler således udstyret med et kamera, der ifølge selskabet selv er sat ind i bilerne for, at kunderne kan chatte med Hertz' kundeservice, optage ulykker og deslige.

Hertz forklarer, at kameraerne endvidere kun optager, hvis chaufførerne presser på en start-knap, skriver Ars Technica.

"Vi har ikke tilstrækkelig båndbredde til at understøtte streaming på nuværende tidspunkt," lyder budskabet fra Hertz ifølge Ars Technica.

Frygt for skræmte kunder

Det fremgår af udtalelserne fra Hertz, at selskabet endnu ikke helt har besluttet, om kameraerne tilsluttet til Hertz-bilernes navigationsanlæg, NeverLost, overhovedet skal tages i brug.

Udviklingen og isætningen af de mange kameraer har da også været årsag til heftige debatter inden for Hertz' egne fire vægge.

Det skriver Fusion, som har modtaget en anonym mail fra en person, der angiveligt arbejder for Hertz.

"Der har været en del diskussioner i løbet af udviklingsperioden om, hvordan vi kunne undgå at skræmme kunderne," lyder det fra den anonyme kilde.

Vedkommende skriver samtidig, at der er to mekanismer ved kameraerne, der netop skal berolige kunderne.

Den ene er et elektronisk sløret glas, der kun bliver blankt og dermed muligt at filme igennem, når kameraet er tændt.

"Så hvis du ikke kan se kameraet, kan det heller ikke se dig. Men noget tyder på, at Hertz har skudt sig selv i foden med det slørede glas, fordi brugerne kan ikke tydeligt se, der er en fysisk barriere mellem vedkommende og kameraet," lyder det fra den anonyme kilde.

Den anden sikkerhedsventil er, at kameraet kan drejes væk, så kamerastativet skygger for optagelser.

Hertz: Derfor har vi ikke sagt noget
Hertz' kommunikationschef Rich Bromme bekræfter, at Hertz-bilernes kameraer er udstyret med disse anti-skræmme-funktioner.

Han bedyrer samtidig over for Fusion, at selskabet endnu ikke har brugt kameraerne til at filme med.

Omkring Hertz' stilhed omkring installationen af kameraer siger han:

"Det vil være forvirrende at tale med kunderne omkring en funktion, som de ikke kan bruge på nuværende tidspunkt, og som der endnu ikke er taget beslutning om at aktivere," siger han til Fusion.

Rich Bromme siger, at biludlejningsselskabet ikke har modtaget nogen kundeklager, siden kameraerne begyndte at dukke op i bilerne i 2014.

"Vi ønsker ikke, at kunderne skal føle sig overvågede, når de er inde i vores biler," lyder budskabet.

Læs også:

Advarsel fra amerikanerne: Nye biler kan hackes så let som ingenting

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S