Foto: Nicolai Devantier.

Gode råd til forretningen: Sådan kontrollerer du kaos for at overleve

Hvis du ikke elsker kaos, så vil din forretning forsvinde. Her er eksemplerne og gode råd til, hvordan du kan forny dig bedst muligt.

Computerworld Summit 2015: Beklædningen kendetegner nok punkperioden i midten af 1970'erne mere end tidens mode på en it-konference.

Håret stritter, støvlerne er røde og læderjakken godt slidt. Dietmar Dahmen, er dog ikke mere punker end, at Apple-maskinen er fastklæbet under den læderbeklædte arm.

Han indtager scenen, mens han gør et V-tegn med fingrene, og den tyskfødte entreprenør indleder med at sige:

"Det handler ikke længere om teknologi. Det handler om at bruge teknologien på en ny måde."

Fornyelse i den digitale forretning er lige præcis Dietmar Dahmens speciale, og han er kendt for at tænke ud af boksen - meget ud af boksen.

"Virksomhederne ser deres forretning som universets centrum og oplever, at tingene virker for dem. Men det er helt forkert. Vi bevæger os gennem solsystemet med lysets hast, og kan man ikke følge med, så bliver man overhalet og efterladt tilbage," siger han, og fortsætter:

"Ændringer betyder kaos, og det er der ikke mange, der søger, men kaos skal redde dit liv som forretning."

Han beskriver kaos som en actionfilm, hvor helten skal grueligt meget igennem for at ende med lykken.

Ændringer koster
Men ændringer koster og betyder ikke mindst, at man efterlader noget, som man måske er glad for, eller som har kostet mange penge.

"For at ændre dig og din virksomhed skal du tænke; udskiftning. Og det kan være svært for den menneskelige hjerne, der har tænkt det modsatte i tusindevis af år."

Men teknologien er klar fortsætter han, og man forstår, at skyen er det ultrafleksible værktøj, der er grobund for nyskabelser.

"Den er overalt. Det er en digital atmosfære."

De stigende mængder af data er det andet ben i fornyelsesprocessen. Det er de datadrevne virksomheder, der vinder slaget.

"Tænk bare på Blockbuster og Netflix eller Airbnb og hotelbranchen. Data er liv til fornyelse." forklarer han.

Men der er en barriere. For vi er som udgangspunkt ikke villige til at ændre os.

"Derfor oplever vi eksempler som de nævnte. Det var virksomheder, der ikke ville ændre sig. De blev overhalet indenom."'

Han betegner det som et spil poker - men med nye regler.

"Det kan godt være du sidder med fire esser på hånden, men hvis din modstander trækker en rumpistol frem - og reglerne tillader det - så er du færdig," siger han med et smil på læben.

Napster er et eksempel på en rumpistol, som musikbranchen ikke havde set komme. Siden er Apples musiktjeneste og Spotify kommet til.

Ny virksomheder, der pludselig dukker frem, bruger helt nye spilleregler og vinder.

"Markedet for musik er stabilt, men leverancen af musik er ustabile. For at vinde den kamp skal du gøre det lettere for brugeren. Det gør det sværere for leverandøren, og derfor er der mange, der ikke gør det."

Et konkret og meget praktisk eksempel er køleskabet, der er yderst praktisk for brugeren, men kræver at leverandøren forsyner en kasse med en masse teknologi.

"Ligeledes bevæger en god løsning sig fra at være en silo til at blive et økosystem. I dag er Nike eller Apple et økosystem. Sidst men ikke mindst skal løsningen så tæt på brugeren som mulig. Det er mobility," lyder det fra den farverige tysker.

Kode er DNA
Han sammenligner fremtidens kode med menneskets DNA.

"De biologiske koder minder meget om den teknologi vi gerne vil have. Den kan kommunikere. Jo mere en løsning kan kommunikere, jo stærkere tiltrækker den mennesker. Disse socil-data er grobund for fremtidens udviklingsmetoder."

Han understreger sin pointe med et par eksempler.

"En digital billet kan eksempelvis fortælle dig, hvor der er plads i toget, eller om det er forsinket. Det er ikke bare et stykke pap. Den kan kommunikere med dig. Kode skal både lytte og tale med dig. Jo tættere den er på dig, jo bedre er den."

Derfor handler fremtidens forretning og marketing om at vide ting. En bil skal vide, hvornår du er træt og efterfølgende fortælle dig, hvor du kan få en kop kaffe. Den skal finde den billigste benzin, ikke bare fortælle at tanken er tom.

"Det handler om at tilbyde den rigtige vare. Det er service. I dag gætter man på, hvad brugeren vil have. Det er spam."

Det betyder også, at fremtidens løsninger vil have en stor grad af automatisering eksempelvis i form af robotter, selvkørende biler, droner til din post eller droner, der sendes af forsikringsselskabet i stedet for en taksator.

"Hvis du kan få en robot til at levere dine øl på stranden ud fra dine geo-data, så ejer du den strand," siger han grinende.

For at opnå denne type løsninger skal fokus ændres.

"Vi elsker at lære ved at kopiere andre. Den går ikke. I dag er en leder den person, der kan bruge data til nyt."

Stof til eftertanke
Der klappes og grines under Dietmar Dahmens præsentation, men der bliver også leveret stof til eftertanke blandt de 500 it-professionelle, der har lagt vejen forbi SAS-hotellet på Amager, der huser dagens Summit-konference.

"Han har jo helt ret. Det er en fornøjelse at få en indsigt i, hvordan data kan bygge løsninger," fortæller Kim Hagelskjær," der er teknisk projektleder i ProActive.

"Jeg arbejder med cloud-tjenester, og derfor bliver jeg naturligvis meget glad, når de nævnes i fundamentet for fremtidens forretning," griner han.

"Men kommunikation er jo det, der skal skabe forretning i dag."

Læs også;
Så er Computerworld Summit 2015 i gang: Skarpt fokus på de vigtigste it-trends



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.