Nu bliver CSC-fyresedlerne uddelt: Sådan foregår den store fyringsrunde

Her til formiddag har CSC sagt farvel til 351 af sine medarbejdere. Læs her, hvordan sådan en stor fyringsrunde foregår, og hvad fremtiden byder for de afskedigede medarbejdere.

CSC's cirka 1.100 medarbejdere har i dag siddet på deres pladser fra klokken 9 i morges for at afvente deres fremtidige karrieremæssige skæbne hos den amerikanske it-gigant i Danmark.

For i dag skal omkring 400 medarbejdere vinke farvel til deres job hos it-kæmpen, der har rødder tilbage i den offentlige Datacentralen.

Udover de ansatte er der omkring 20 tillidsfolk kørt i stilling, to erhvervspsykologer er indkaldt, mens også selskabets HR-afdeling og en repræsentant fra Hartmanns outplacement-virksomhed er til stede sammen med diverse fagforeninger, der har medlemmer blandt de CSC-ansatte.

En af disse fagforeninger er Dansk Magisterforening, som kan melde om, at antallet af frivillige fratrædelser er oppe på omkring 200 folk på denne skæbnesvangre dag for CSC.

Det vil sige, at der i meget store gåseøjne 'kun' skal fyres 134 CSC-ansatte, da der i alt skal skæres 351 stillinger væk i Danmark.

Forhandler i smertefuld proces
Når de fyringsramte CSC-folk bliver kaldt ind til samtale, foregår det ifølge næstformand Camilla Gregersen i Dansk Magisterforening med en bisidder i form af en tillidsrepræsentant, som skal være med til at forhandle den fyredes vilkår på plads.

"I denne smertefulde situation er det ekstremt vigtigt, at der er tillidsfolk med til samtalerne. For der skal jo blandt andet forhandles om, hvor mange måneders løn, som den fyrede er berettiget til," forklarer Camilla Gregersen.

Her henviser hun til, at den almindelige funktionærlov træder i kraft, mens den enkelte medarbejder også er omfattet af en overenskomst, som tillidsrepræsentanten er med til at sikre bliver overholdt for den enkelte medarbejder.

Læs også: Er Lyvemaskinen hos CSC gået i stykker?

Camilla Gregersen fortæller også, at både de ufrivilligt og frivillige fratrådte medarbejdere vil få løn i hele opsigelsesperioden i forhold til deres anciennitet.

For de frivilligt fratrådte har der desuden givetvis også har været en gulerod til selv at sige op i denne pinefulde periode.

"Der skal ikke herske tvivl om, at vi taler om en meget smertefuld proces for alle - både for de fyrede, de frivilligt fratrådte og hos de medarbejdere, der skal blive. Den oplevelse vil givetvis sidde i kroppen resten af livet, og derfor er det vigtigt, at vi hjælper alle folk med at komme videre," siger hun.

Skal genoprette tilliden
Udover løn til både de frivillige og ufrivilligt afskedigede medarbejdere håber næstformanden i Dansk Magisterforening også på, at mange bliver tilbudt uddannelsestilbud.

"Mange CSC-ansatte har været i firmaet i rigtig mange år med gode vilkår og arbejde nok mellem hænderne. Men mens det gik godt, kunne selskabet godt have haft en forpligtelse til løbende at opkvalificere sine ansatte, for det kan være problematisk for de ansatte, hvis de bliver specialiseret i nicheområder."

Hun mener, at selskabets chefer nu står over for en større tillidsopgave for de omkring 700 tilbageværende danske CSC-medarbejdere, der i den kommende tid må sige farvel til en tredjedel af deres kolleger. 

"Jeg synes, det er problematisk, når ledelsen tidligere har meldt ud, at fyringsrunderne er overstået, og så står vi igen med en stor fyringsrunde i dag. For hvem ved, om der kommer flere fyringer inden for det næste halve eller hele år?" spørger hun retorisk og fortsætter:

Læs også: Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC

"Ledelsen skal være meget klar og ærlig i sine udmeldinger i dag, for de tilbageværende medarbejdere skal jo meget gerne tro på projektet og føle sig nogenlunde sikre på, hvad de kan forvente fremover."

Udover den menneskelige sorg over dagens afskedigelser hos CSC, håber Camilla Gregersen på. at den daglige drift kan fortsættes med en kraftig beskåret bemanding.

"Man kan da godt blive lidt urolig for sikkerheden i centrale it-systemer, for nogle af vores allermest personfølsomme oplysninger ligger jo hos CSC," siger hun.

CSC: Forvent sædvanlig service
Tidligere har CSC's danske direktør i en mail til Computerworld bedyret, at selskabets systemer hos blandt andet Skat og Rigspolitiet vil fortsætte upåvirket af den transformationsproces, som CSC skal gennemgå på globalt niveau.

"Under omstillingsprocessen vil CSC hjælpe vores kunder med vores sædvanlige services og løsninger af høj kvalitet," lød det blandt andet i mailen fra CSC's administrerende direktør Jørgen Jakobsen tilbage i april, da det stod klart, at der var en større fyringsrunde undervejs.

Samtidig med denne udmelding forlød det, at selskabet vil ansætte 150 nye medarbejdere for at 'optimere vores arbejdsstyrke ved at tilpasse, remixing, omskoling, rekruttering og omstrukturering', som CSC-direktøren forklarede det.

Camilla Gregersen vurderer, at disse 150 nyansættelser formentlig vil finde sted i et outsourcingsland langt væk fra Danmarks grænser.

I forbindelse med dagens fyringsrunde, der var afsluttet omkring 11-tiden, udtaler CSC-direktør Jørgen Jacobsen i en mail til Computerworld: 

"Det er en svær dag for CSC i dag, hvor vi skal sige farvel til en række medarbejdere. Det er dog positivt, at så mange har valgt en frivillig fratrædelse, og at samarbejdet omkring processen har forløbet godt." 

Derudover har selskabet ikke mere at tilføje på nuværende tidspunkt. 

Læs også:
Derfor vil CSC skille sig af med hver tredje danske medarbejder

Den danske it-branche sukker efter it-folk - mens CSC, IBM og KMD fyrer


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.