Nu bliver CSC-fyresedlerne uddelt: Sådan foregår den store fyringsrunde

Her til formiddag har CSC sagt farvel til 351 af sine medarbejdere. Læs her, hvordan sådan en stor fyringsrunde foregår, og hvad fremtiden byder for de afskedigede medarbejdere.

CSC's cirka 1.100 medarbejdere har i dag siddet på deres pladser fra klokken 9 i morges for at afvente deres fremtidige karrieremæssige skæbne hos den amerikanske it-gigant i Danmark.

For i dag skal omkring 400 medarbejdere vinke farvel til deres job hos it-kæmpen, der har rødder tilbage i den offentlige Datacentralen.

Udover de ansatte er der omkring 20 tillidsfolk kørt i stilling, to erhvervspsykologer er indkaldt, mens også selskabets HR-afdeling og en repræsentant fra Hartmanns outplacement-virksomhed er til stede sammen med diverse fagforeninger, der har medlemmer blandt de CSC-ansatte.

En af disse fagforeninger er Dansk Magisterforening, som kan melde om, at antallet af frivillige fratrædelser er oppe på omkring 200 folk på denne skæbnesvangre dag for CSC.

Det vil sige, at der i meget store gåseøjne 'kun' skal fyres 134 CSC-ansatte, da der i alt skal skæres 351 stillinger væk i Danmark.

Forhandler i smertefuld proces
Når de fyringsramte CSC-folk bliver kaldt ind til samtale, foregår det ifølge næstformand Camilla Gregersen i Dansk Magisterforening med en bisidder i form af en tillidsrepræsentant, som skal være med til at forhandle den fyredes vilkår på plads.

"I denne smertefulde situation er det ekstremt vigtigt, at der er tillidsfolk med til samtalerne. For der skal jo blandt andet forhandles om, hvor mange måneders løn, som den fyrede er berettiget til," forklarer Camilla Gregersen.

Her henviser hun til, at den almindelige funktionærlov træder i kraft, mens den enkelte medarbejder også er omfattet af en overenskomst, som tillidsrepræsentanten er med til at sikre bliver overholdt for den enkelte medarbejder.

Læs også: Er Lyvemaskinen hos CSC gået i stykker?

Camilla Gregersen fortæller også, at både de ufrivilligt og frivillige fratrådte medarbejdere vil få løn i hele opsigelsesperioden i forhold til deres anciennitet.

For de frivilligt fratrådte har der desuden givetvis også har været en gulerod til selv at sige op i denne pinefulde periode.

"Der skal ikke herske tvivl om, at vi taler om en meget smertefuld proces for alle - både for de fyrede, de frivilligt fratrådte og hos de medarbejdere, der skal blive. Den oplevelse vil givetvis sidde i kroppen resten af livet, og derfor er det vigtigt, at vi hjælper alle folk med at komme videre," siger hun.

Skal genoprette tilliden
Udover løn til både de frivillige og ufrivilligt afskedigede medarbejdere håber næstformanden i Dansk Magisterforening også på, at mange bliver tilbudt uddannelsestilbud.

"Mange CSC-ansatte har været i firmaet i rigtig mange år med gode vilkår og arbejde nok mellem hænderne. Men mens det gik godt, kunne selskabet godt have haft en forpligtelse til løbende at opkvalificere sine ansatte, for det kan være problematisk for de ansatte, hvis de bliver specialiseret i nicheområder."

Hun mener, at selskabets chefer nu står over for en større tillidsopgave for de omkring 700 tilbageværende danske CSC-medarbejdere, der i den kommende tid må sige farvel til en tredjedel af deres kolleger. 

"Jeg synes, det er problematisk, når ledelsen tidligere har meldt ud, at fyringsrunderne er overstået, og så står vi igen med en stor fyringsrunde i dag. For hvem ved, om der kommer flere fyringer inden for det næste halve eller hele år?" spørger hun retorisk og fortsætter:

Læs også: Oprydning i CSC Danmark ved vejs ende efter fyringer og krise: Her er det nye CSC

"Ledelsen skal være meget klar og ærlig i sine udmeldinger i dag, for de tilbageværende medarbejdere skal jo meget gerne tro på projektet og føle sig nogenlunde sikre på, hvad de kan forvente fremover."

Udover den menneskelige sorg over dagens afskedigelser hos CSC, håber Camilla Gregersen på. at den daglige drift kan fortsættes med en kraftig beskåret bemanding.

"Man kan da godt blive lidt urolig for sikkerheden i centrale it-systemer, for nogle af vores allermest personfølsomme oplysninger ligger jo hos CSC," siger hun.

CSC: Forvent sædvanlig service
Tidligere har CSC's danske direktør i en mail til Computerworld bedyret, at selskabets systemer hos blandt andet Skat og Rigspolitiet vil fortsætte upåvirket af den transformationsproces, som CSC skal gennemgå på globalt niveau.

"Under omstillingsprocessen vil CSC hjælpe vores kunder med vores sædvanlige services og løsninger af høj kvalitet," lød det blandt andet i mailen fra CSC's administrerende direktør Jørgen Jakobsen tilbage i april, da det stod klart, at der var en større fyringsrunde undervejs.

Samtidig med denne udmelding forlød det, at selskabet vil ansætte 150 nye medarbejdere for at 'optimere vores arbejdsstyrke ved at tilpasse, remixing, omskoling, rekruttering og omstrukturering', som CSC-direktøren forklarede det.

Camilla Gregersen vurderer, at disse 150 nyansættelser formentlig vil finde sted i et outsourcingsland langt væk fra Danmarks grænser.

I forbindelse med dagens fyringsrunde, der var afsluttet omkring 11-tiden, udtaler CSC-direktør Jørgen Jacobsen i en mail til Computerworld: 

"Det er en svær dag for CSC i dag, hvor vi skal sige farvel til en række medarbejdere. Det er dog positivt, at så mange har valgt en frivillig fratrædelse, og at samarbejdet omkring processen har forløbet godt." 

Derudover har selskabet ikke mere at tilføje på nuværende tidspunkt. 

Læs også:
Derfor vil CSC skille sig af med hver tredje danske medarbejder

Den danske it-branche sukker efter it-folk - mens CSC, IBM og KMD fyrer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
2021 bliver et usædvanligt tv-år: Producenterne vil sætte fuld fokus på billedkvalitet og pris
I stedet for at koncentrere sig om stadigt højere opløsninger og buede skærme, lægger tv-industrien i 2021 op til at satse på det helt rigtige: Billedkvaliteten og prisen.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.