Når service-leverandøren strander i rummet

REPORTAGE: Et rollespil baseret på redningen af mandskabet på rumskibet Apollo 13 i 1970 skal lære it-supportafdelinger og serviceleverandører at styre deres processer og fordele rollerne blandt sig. En dansk kursusvirksomhed har taget agentur på det hollandske spil.

LYNGBY: Der er sket en eksplosion i rumskibet, og der går et sus gennem kontrolrummet, som i forvejen er bagud med de fire forrige problemer, som Apollo 13 har sendt besked om via CAPCOM. Inden længe forsvinder rumskibet om bag månen, og radioforbindelsen dør.

På Scandic Hotel i Lyngby arbejder fire hold af danske it-folk på højtryk for at stabilisere situationen, hvorefter de skal redde astronauterne ned via månelandingsmodulet.

Det går ikke særlig forrygende. 14 minutter efter eksplosionen har de fire hold løst gennemsnitligt 35 procent af de problemer, som astronauterne bakser med.

Stressniveauet stiger tydeligt i rummet, og det er fire dybt fokuserede hold, som sætter sig til at diskutere, hvor i processen det gik galt, og hvordan de kan justere den, inden lederen trykker på start igen.

Der er kun tale om et spil baseret redningen af besætningen på rumskibet i 1970, men for it-folkene forsamlet til seminaret "Jagten på den gode proces" torsdag i Lyngby var der meget at lære om, hvordan en it-serviceafdeling løser problemer for kunderne.

Genkender fra hverdagen

Søren Bødker er afdelingsleder for decentrale systemer i Danske Bank, og er i dagens scenario indsat i en central rolle i et af de fire spil-team. Han er CAPCOM-ansvarlig og dermed den eneste, der kan kommunikere med mandskabet i rumskibet.

Han genkender situationerne i spillet fra hverdagen, hvor mange mennesker i forskellige afdelinger skal agere sammen for at løse et problem. På konferencen er han sat sammen med folk, han ikke kender, men det illustrerer blot forskelligheden hjemmefra, mener han.

- Vi har alle vores baggrund og procedurer, og alle forsøger at kopiere det, de kender. Men her arbejder vi på tværs og skal forsøge at gøre noget nyt, samtidig med at vi ser hele opgaven på én gang, og den proces kan helt klart bruges til noget, siger Søren Bødker, som noterer sig, at mandskabet i rumkapslen endnu er i live, da han går ud for at holde rygepause.

It-specialisten var lost

Rollespillet er udviklet af hollandske Jan Schilt og Paul Wilkinson. Jan Schilt er ekspert i indlæringsmetoder og har sammen med den mere it-orientede kollega startet selskabet Gamingworks for seks måneder siden, da de fik ideen om at bruge et af verdenshistoriens bedste eksempler på teknisk krisehåndtering til at lære folk at arbejde sammen.

- De skal lære at løse kundens problemer og sætte sig i deres sted. Vi har prøvet at spille det, hvor man satte en it-specialist, der ikke var så god til at kommunikere, i rollen som den primære supporter i Apollospillet, altså CAPCOM-rollen. Han kunne pludselig se, hvor lost supporteren var uden den rigtige information, fortæller Jan Schilt.

Han påpeger, at der findes mange rollespil til at indlære arbejdsdeling i virksomheder, men at it-serviceafdelinger er et specielt miljø. Derfor kræver afvikling af spillet, at spillederne er helt fortrolige med den type arbejdsplads.

Går galt i starten

Dansk Service & Support Forum, som har arrangeret seminaret, specialiserer sig i at rådgive om processer, og i søsterselskabet Westergaard CSM har man taget agentur på spillet for hele Norden. Fire medarbejdere er blevet trænet i at afvikle spillet og står myndigt midt på gulvet og leder rum-missionen.

De blander sig dog ikke i, hvordan de forskellige teams fordeler rollerne internt og får processen til at glide. For det er netop spillets mission.

- I første runde opstår der næsten altid kaos ? fordi processerne ikke virker, fordi man glemmer at opbevare løsninger, så man kan finde dem igen, eller man glemmer at kombinere løsningerne i stedet for at behandle dem enkeltvis, forklarer Ole Westergaard, administrerende direktør for Service & Support Forum.

Dagens spil er ingen undtagelse. Jan Schilt konstaterer, at de danske it-folk performer under Gamingworks' benchmark-tal, men han er sikker på, at de vil kunne blive bedre. I mellemtiden har han selv forrygende travlt med at sælge konceptet over hele verden.

Seks måneder efter opstarten har han oprettet agenturer i fem-seks europæiske lande, USA og Singapore, og hver gang spillet har været afviklet i en seminar som torsdagens, kommer der tilbagemeldinger fra interesserede virksomheder, der vil afprøve det internt.

- Men jeg siger altid til dem, at de skal spørge sig selv, hvorfor de vil gøre det. Og at de skal invitere nogle af deres kunder med til at spille. De risikerer at blotte deres mangel på organisation ? ja, men det er sådan, at de får øjnene op for, hvordan de arbejder, siger Jan Schilt.

Han forventer at skulle udvikle flere spil baseret på virkelige historiske hændelser. I øjeblikket arbejder Gamingworks på et spil, hvor deltagerne skal bygge Keops-pyramiden.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Københavnsområdet

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Styrelsen For It og Læring

    Product Owner til samfundsvigtige it-løsninger

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S