Når service-leverandøren strander i rummet

REPORTAGE: Et rollespil baseret på redningen af mandskabet på rumskibet Apollo 13 i 1970 skal lære it-supportafdelinger og serviceleverandører at styre deres processer og fordele rollerne blandt sig. En dansk kursusvirksomhed har taget agentur på det hollandske spil.

LYNGBY: Der er sket en eksplosion i rumskibet, og der går et sus gennem kontrolrummet, som i forvejen er bagud med de fire forrige problemer, som Apollo 13 har sendt besked om via CAPCOM. Inden længe forsvinder rumskibet om bag månen, og radioforbindelsen dør.

På Scandic Hotel i Lyngby arbejder fire hold af danske it-folk på højtryk for at stabilisere situationen, hvorefter de skal redde astronauterne ned via månelandingsmodulet.

Det går ikke særlig forrygende. 14 minutter efter eksplosionen har de fire hold løst gennemsnitligt 35 procent af de problemer, som astronauterne bakser med.

Stressniveauet stiger tydeligt i rummet, og det er fire dybt fokuserede hold, som sætter sig til at diskutere, hvor i processen det gik galt, og hvordan de kan justere den, inden lederen trykker på start igen.

Der er kun tale om et spil baseret redningen af besætningen på rumskibet i 1970, men for it-folkene forsamlet til seminaret "Jagten på den gode proces" torsdag i Lyngby var der meget at lære om, hvordan en it-serviceafdeling løser problemer for kunderne.

Genkender fra hverdagen

Søren Bødker er afdelingsleder for decentrale systemer i Danske Bank, og er i dagens scenario indsat i en central rolle i et af de fire spil-team. Han er CAPCOM-ansvarlig og dermed den eneste, der kan kommunikere med mandskabet i rumskibet.

Han genkender situationerne i spillet fra hverdagen, hvor mange mennesker i forskellige afdelinger skal agere sammen for at løse et problem. På konferencen er han sat sammen med folk, han ikke kender, men det illustrerer blot forskelligheden hjemmefra, mener han.

- Vi har alle vores baggrund og procedurer, og alle forsøger at kopiere det, de kender. Men her arbejder vi på tværs og skal forsøge at gøre noget nyt, samtidig med at vi ser hele opgaven på én gang, og den proces kan helt klart bruges til noget, siger Søren Bødker, som noterer sig, at mandskabet i rumkapslen endnu er i live, da han går ud for at holde rygepause.

It-specialisten var lost

Rollespillet er udviklet af hollandske Jan Schilt og Paul Wilkinson. Jan Schilt er ekspert i indlæringsmetoder og har sammen med den mere it-orientede kollega startet selskabet Gamingworks for seks måneder siden, da de fik ideen om at bruge et af verdenshistoriens bedste eksempler på teknisk krisehåndtering til at lære folk at arbejde sammen.

- De skal lære at løse kundens problemer og sætte sig i deres sted. Vi har prøvet at spille det, hvor man satte en it-specialist, der ikke var så god til at kommunikere, i rollen som den primære supporter i Apollospillet, altså CAPCOM-rollen. Han kunne pludselig se, hvor lost supporteren var uden den rigtige information, fortæller Jan Schilt.

Han påpeger, at der findes mange rollespil til at indlære arbejdsdeling i virksomheder, men at it-serviceafdelinger er et specielt miljø. Derfor kræver afvikling af spillet, at spillederne er helt fortrolige med den type arbejdsplads.

Går galt i starten

Dansk Service & Support Forum, som har arrangeret seminaret, specialiserer sig i at rådgive om processer, og i søsterselskabet Westergaard CSM har man taget agentur på spillet for hele Norden. Fire medarbejdere er blevet trænet i at afvikle spillet og står myndigt midt på gulvet og leder rum-missionen.

De blander sig dog ikke i, hvordan de forskellige teams fordeler rollerne internt og får processen til at glide. For det er netop spillets mission.

- I første runde opstår der næsten altid kaos ? fordi processerne ikke virker, fordi man glemmer at opbevare løsninger, så man kan finde dem igen, eller man glemmer at kombinere løsningerne i stedet for at behandle dem enkeltvis, forklarer Ole Westergaard, administrerende direktør for Service & Support Forum.

Dagens spil er ingen undtagelse. Jan Schilt konstaterer, at de danske it-folk performer under Gamingworks' benchmark-tal, men han er sikker på, at de vil kunne blive bedre. I mellemtiden har han selv forrygende travlt med at sælge konceptet over hele verden.

Seks måneder efter opstarten har han oprettet agenturer i fem-seks europæiske lande, USA og Singapore, og hver gang spillet har været afviklet i en seminar som torsdagens, kommer der tilbagemeldinger fra interesserede virksomheder, der vil afprøve det internt.

- Men jeg siger altid til dem, at de skal spørge sig selv, hvorfor de vil gøre det. Og at de skal invitere nogle af deres kunder med til at spille. De risikerer at blotte deres mangel på organisation ? ja, men det er sådan, at de får øjnene op for, hvordan de arbejder, siger Jan Schilt.

Han forventer at skulle udvikle flere spil baseret på virkelige historiske hændelser. I øjeblikket arbejder Gamingworks på et spil, hvor deltagerne skal bygge Keops-pyramiden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere