Læs også:GDPR-ekspert efter Helsingør-afgørelse fra Datatilsynet: Her er de vigtigste hovedpointer

Artikel top billede

Vi har prøvet en dele-elbil - se her hvordan det gik

Det kan godt være, at Uber truer taxa-branchen, men alt det er ligegyldigt, når du via en app kan leje en bil, som allerede står klar ved din fordør.

I øjeblikket udkæmpes der en kamp mellem taxa-organisationer verden over mod firmaet Uber.

Uber er et firma, som organiserer private bilejere, så de kan køre taxakørsel for interesserede. Det er taxa-branchen ikke synderligt glad for, hvilket du kan læse mere om her:


Men det er måske alt sammen ligegyldigt. For hvorfor betale en chauffør for at køre en, når man selv kan gøre det?

DriveNow tilbyder sådan en løsning. Det er et firma, som i samarbejde med Arriva har placeret næsten 350 el-biler i BMW i3-klassen rundt omkring i København.

Med en app kan man leje, køre, betale og parkere bilen næsten hvor man vil.


Og det har vi prøvet.

DriveNow er ikke det eneste firma, som kommer med sådan en løsning, men en blanding mellem en app samt elbilerne gav os blod på tanden til at prøve dele-bølgen.

En tur i haven
Turen gik til Frederiksberg Have. Vores lille fem måneder gamle hvalp ville have godt af at komme ud et sted med andre hunde, og fra adressen i Vanløse er der alligevel fem kilometer til parken.

Lidt for langt for små hvalpepoter.

Godt hundrede meter fra lejligheden står der en af DriveNow's ladestationer og fire af de små eldrevne i3'er. Ja altså BMW'en og ikke processoren af samme navn.

Med hunden i favnen gik vi ned til bilen.

Vi - to voksne - havde inden tjekket, at det ville koste i alt cirka 60 kroner at tage metroen (rejsekort) frem og tilbage til Frederiksberg have, samt at vi skulle gå lidt over en kilometer med hvalpen. Valgte vi i stedet en af byens taxaer, ville prisen ligge et sted mellem 100 og 130 kroner per vej - over 200 kroner.

Det smarte ved DriveNow er firmaets app.

Her kan du se alle ledige DriveNow-biler i København eller andre storbyer, og du kan reservere den ønskede bil, så den ikke er snapset for næsen af dig.

Så snart du har reserveret den, placerer du dit DriveNow-kundekort oven på en kortlæser i bilens rude. Du kan også bruge dit rejsekort, hvis det er indstillet til det.


Hvor havde det været smart, hvis mobilens NFC kunne klare det i stedet.  

Efter cirka 20 sekunder låser bilen op, og du kan sætte dig ind.

Og så begynder et brugervenlighedsmæssigt mareridt.

Registrering...
Først skal det siges, at DriveNow kun findes i København, hvis du vil køre på dansk jord. DriveNow findes også i Berlin, San Francisco og en række andre storbyer verden over.

Du skal registreres, inden du kan sætte dig ind i en i3'er fra selskabet. Dette sker via DriveNows hjemmeside.

Allerede her møder vi første stopklods. Hjemmesiden er bygget til at blive betjent optimalt via en computer og ikke en mobil enhed, og det kan mærkes.

Efter at have takket nej til både at bruge NemID og nej til at give DriveNow mit CPR-nummer (det tager stadig kun tre minutter på en computer, så jeg forstår ikke, hvad selskabet skal med mit CPR-nummer), går vi over til appen.


Her skal du indsende billede af dig selv samt billede af dit kørekort.

Først når DriveNow har godkendt dine billeder, kan du få lov til at køre. To dage senere får vi lov til at køre. Min kæreste venter stadig på en registreringsmail, som aldrig er kommet.


Samtidig er flere af de mails, som vi senere modtager, på tysk, eller dårlig oversat. Det er en ommer.

Ud i det blå
Da jeg, min kæreste og min lille hund sidder (fast)spændt i bilen, starter bilens skærm op foran os.

"Hej Morten Sahl"

Bilen henter selv alle data på mig ned, med mit rejsekort monteret. Herefter skal jeg logge ind med en pin-kode - formodentligt for at undgå, at andre kan stjæle og anvende mit brugerkort.

Det virker ikke de første fire gange, vi skriver koden ind. Og ja... Det er den rigtige kode. Min kæreste får endda lov til at skrive koden ind, da hun heller ikke tror på, at jeg har skrevet den rigtige ind.

Vi slukker bilen, går ud, går om til bilen bag os, reserverer den, venter 30 sekunder, sætter kortet i bilen, venter 30 sekunder, sætter os ind og skriver igen pin-koden. Denne gang godtager den koden.

Og så er vi på vej.

Hvis du før har kørt i en elbil, så vil i3 blot være en lækker bil at køre rundt i.

Hvis du er vant til tunge diesel-drikkere, så kræver det lidt tilvænning. Specielt manglen på både kobling og gear er virkelig en anderledes oplevelse.

Men bilen kører som en drøm. Der er 95 procent strøm på skuden, hvilket svarer til 130 kilometer. Vi skal kun køre fem kilometer, hvilket tager cirka 14 minutter, hvoraf de første fem minutter går med at lære elbilen at kende.

14 minutter senere parkerer vi ved Frederiksberg Have. Bilen bliver slukket med en knap, og vi går ud og sætter kortet på bilens forrude igen. Et minut senere modtager vi en sms... på tysk. Turen har kostet 51 kroner.
Og hjem igen
Efter en gåtur er Yoda, den lille hvalp, kørt træt, og vi går tilbage til parkeringspladsen.

Der er ingen måde at sikre, at bilen bliver samme sted, men du kan reservere den i 15 minutter ad gangen. Den står der heldigvis, men vi må igen igennem en kort "pin-kode er forkert"-dans: "ud af bilen, ind i bilen, prøve igen. "


Vi kører hjem. Denne gang tager det 14 minutter. Prisen lander på 55 kroner.

Alt i alt koster turen til og fra parken med taxa godt 200 kroner.

Der er altså en større besparelse at hente ved at benytte bilerne, hvis altså du kan komme hurtigt til og fra. Alene friheden til selv at køre af sted, kan være nok for mange.

Slut på privatbilismen?
I en nær fremtid kan vi meget vel være uden private biler.

Google, Volvo og andre er i færd med at producere biler, som kan køre uden førere af bilen, og tjenester som DriveNow giver en mulighed for at udnytte glæden ved at have en bil til rådighed.

Du slipper endda for udgifterne ved ikke at have den til at stå eller skulle vaske bilen med iskold sæbevand en lørdag i februar måned.

På trods af registreringsproblemer, som DriveNow selv siger har noget at gøre med, at der var flere tusinde, som registrerede sig på ganske få timer, så virkede DriveNows løsning så enkelt, at min kæreste var utilfreds med, at hun ikke selv havde fået sin registrerings-mail, så hun kunne prøve.

Der kommer til at gå tid, før delebils-konceptet for alvor slår igennem - specielt uden for storbyerne - men ejer du selv kun en havelåge af en cykel, og har brug for en bil en enkelt dag, så er løsninger som DriveNow brugbare. Forvent dog ikke den helt store besparelse i forhold til taxakørsel.

Et godt råd ville også være ikke at bruge bilen i myldretid. Du betaler per minut, du bruger bilen, og det er uanset, om du holder stille eller kører. Ergo kan det koste mange knaster at sidde fast på O2 en eftermiddag kokken 16.32.



CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital