Artikel top billede

Foto: Anders Engelbøl.

Hipers bredbåndsangreb på TDC: Derfor har TDC selv åbnet en flanke

Den nye bredbåndsspiller på det danske marked, Hiper, forsøger at udnytte, at TDC har en helt bestemt bredbåndsstrategi.

Bredbåndsselskabet Hiper, der blandt andet består af to tidligere Fullrate-stiftere, har meldt sig på banen i Danmark og er klar til at gå live med dets produkter i løbet af december.

Det grundlæggende forretningskoncept hos Hiper er at sælge rå bredbåndsforbindelser uden tv-pakker og at gøre det via den infrastruktur, andre selskaber allerede har etableret.

"Vi vil gerne på alle net, hvor der er åben adgang. Når vi går i gang, er det begrænset til TDC's net, hvor der er en regulatorisk adgangsforpligtigelse," har Stig Myken, stifter og direktør i Hyper, forklaret til Computerworld.

Og det kommer næppe som nogen overraskelse for TDC, at en ny bredbåndsspiller nu er klar til at forsøge at skabe en forretning ved at udnytte TDC's infrastruktur til at presse priserne på markedet.

Det vurderer Morten Imsgard, der er aktieanalytiker i Sydbank og følger telemarkedet og især TDC tæt.

"TDC's egne valg er baggrunden for, at der opstår de her muligheder," siger han til Computerworld.

Læs også: Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Morten Imsgard forklarer, at TDC selv har truffet et strategisk valg, der nu baner vejen for et selskab som Hiper: 

"TDC har flere strategiske muligheder kva sin størrelse, så TDC vil hellere lave forretninger, hvor man tilbyder kunderne pakkeprodukter."

"Det vil man, fordi man så får mere loyale kunder. Man får skabt en situation, hvor kunden ikke så nemt kan sammenligne prisen på basisproduktet med konkurrerende løsninger," forklarer Morten Imsgard fra Sydbank og uddyber:

"De bliver mindre tilbøjelige til at skifte og mindre tilbøjelige til at jagte den billigste pris, fordi den billigste pris er blevet sværere at gennemskue, fordi TDC tilbyder nogle ting, man ikke nødvendigvis kan få andre steder."

Det er forskellen på de store og små

Denne strategi hos TDC giver faktisk rigtig god mening, fordi der er tale om Danmarks største spiller.

"Det er TDC's mulighed som det store selskab i markedet. TDC har den størrelse, der skal til for at kunne lande kontrakter med indholdsudbydere. Det gør, at det her er en gangbar forretningsmodel."

"For de små spillere er forretningsmodellen konkurrence på den rene pris. Det er derfor, de vælger at gå den vej," siger Morten imsgard til Computerworld. 

"TDC har flere valg, og derfor vælger TDC oftest at spille på det her med pakkeløsningerne - men når man gør det, efterlader man automatisk også en boldbane til nye aktører, der gerne vil udnytte det, at der ikke er nogen, der konkurrerer på den rene ydelse og på prisen."

Hiper skal presse priserne

Morten Imsgard fra Sydbank er derfor heller ikke i tvivl om, at Hiper bliver nødt til at gå aggressivt til værks i jagten på bredbåndskunder, når selskabet åbner for bestillinger her op til jul:

"Det bliver Hipers fornemste opgave at gå i markedet med nogle priser, der presser prispunkterne nedad."

"Der kan sagtens være en større kundegruppe, der bare efterspørger basisproduktet til billige penge - og så kan man selv bygge oven på."

Selvom Hiper nu vil udnytte den forretningsmulighed, TDC's egen strategi har skabt, så har TDC også mulighed for a svare igen, mener Morten Imsgard.

"TDC's opgave er hele tiden at sikre, at selskabet er relevant som det her mellemled, et distributionsled, så kunderne ikke går direkte til dem, der har indholdet, og kun vil købe basisydelsen hos TDC."

Læs også: Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Hvis det skulle ske, vil TDC for alvor have problemer, forklarer teleanalytikeren.

"Det er skrækscenariet hos så stort et selskab som TDC at blive reduceret til blot et adgangspunkt til nettet."   
 
"Det er så lige præcis det, Hiper gerne vil være. Hele Hipers forretningssetup kan bygges op omkring kun at være en bit pipe, mens TDC's organisationssetup ikke er gearet til at vær en bit pipe, for så er forretningssetuppet for stort."

Det skete med Fullrate

Morten Imsgard tilføjer, at flere lovgivningsmæssige indgreb har været med at at øge mulighederne for at nye spillere kan levere den rå bredbåndsydelse uden tv-pakker på forskellige netværk.


"Det er baggrunden for, at en aktør som Hiper dukker op nu," lyder det fra Morten Imsgard.

Han vurderer, at TDC til at starte med vil betragte konkurrenten Hiper med en vis ro, men at udviklingen hos Hiper vil blive fulgt tæt.

"Det er klart, at hvis et selskab som Hiper over de kommende 12-18 måneder viser et massivt kundeindtag, så er det selvfølgelig noget, TDC er nødt til at tage til efterretning."

"TDC skal finde ud af, om man kan leve med at tabe de kunder, der efterspørger den rene basis-bredbåndsydelse, eller om man også er nødt til at søsætte produkter."

Her er regeringens nye bredbåndsplan: Sådan skal 300 millioner sikre dig bedre bredbånd

Og det er slet ikke utænkeligt, at Hipers nye tiltag kan presse TDC så meget, at TDC bliver nødt til at reagere.

"Det var det, Fullrate gjorde, før TDC købte dem - de forstyrrede TDC for meget," lyder det fra Morten Imsgard.

Her er Hipers plan

Bag Hiper står Stig Myken og Nicolai Lamborg (begge var med til at stifte Fullrate) og Simon Skals, der har en baggrund fra blandt andet Cybercity og Telenor.

Det er ikke mindst Dongs fibernet, som TDC købte i 2009, Hiper vil satse på at udnytte:

"Vi vil gerne prøve at drive udviklingen på det fibernet," har Stig Myken forklaret. Læs mere her

Stig Myken har også tilkendegivet, at det er Hipers plan at gå aggressivt til værks i forhold til prissætningen på bredbåndsprodukterne.

"Der er ingen tvivl om, at vi skal markere os. Det skal være helt tydeligt, hvem der er os, og hvem der ikke er os - også på prisen."

Læs også:

Nu indledes ny dansk bredbåndskrig: Sådan vil Hiper kapre kunder

Her er regeringens nye bredbåndsplan: Sådan skal 300 millioner sikre dig bedre bredbånd

Her er de vigtige nøgletal for den danske telebranche: Sådan går det for telebranchen